Prosjekt Civic EG4



Målet med dette prosjektet er å modifisere et billig Honda Civic chassis til å fungere bra på både gate -og banekjøring.

Målet er at alt som blir gjort med bilen skal være godkjent av Biltilsynet. Dette skal være en bil som også skal kunne brukes på gaten i tillegg til bane. Langtidsplaner for bilen er å delta i Gatebil Racing serien.


Linker bilen

Komplette specs
Regnskap bil
Regnskap motorswap
Fremtidige mods

Diverse linker
Dagbok
Media
Turbo
Tips og howto's
Diverse info


Valg av bil
Når jeg valgte bil så valgte jeg en Civic hatchback (EG chassiet). Dvs. den "korte" typen Civic (på grunn av vekt) i årsmodell fra 1992-1995. Dette hovedsaklig fordi at dette chassiet er det samme som Integra chassiet er basert på. Dvs. at alt av Integra deler passer rett over på dette chassiet. Det er stort sett også disse bilene jeg kan å skru på samt at de er relativt billige i innkjøp.

Jeg ville også ha enten en Civic VEi (EG4) eller en Civic ESi (EG5) siden disse har OBD1 ledningsnett, noe som gjør et motorswap veldig mye enklere. Siden det vist seg umulig å finne rustfrie eller normalt priset slike Civicer, så endte jeg opp med en Civic LSi (EG4). Denne har OBD0 ledningsnett, så ved et motorswap må man bytte ledningsnettet også.


Valg av motorswap
Siden jeg tidligere har eid en Integra Type-R hadde jeg god kunnskap om Honda B-serie motorene generelt. Valget falt derfor på en B18C1 blokk (Integra GSR) siden disse er forholdsvis rimelige i innkjøp og passer derfor bra til gjenoppbygging. Siden jeg allerede hadde en Integra Type-R topp liggende brukte jeg opp igjen den, men jeg ville i utgangspunktet kjøpt en B16A2 topp siden disse er mye rimligere og det i all hovedsak er samme toppen foruten om innmaten.

Siden jeg hadde planer om overlading droppet jeg å gå for K-serien siden disse er mye dyrere, samt at forskjellene er ikke så store når man overlader. D-serie motorene får man erfaringsmessig ikke spesielt mye ut av, så for min del syns jeg en B18C gav mest "bang for the buck".

Dessuten er deletilgangen og spesielt bruktmarkedet i USA til B-serien helt suveren.