Litt om Gatebil Racing reglementet


I Gatebil Racing serien deles det inn i ulike klasser basert på forholdet vekt/effekt. Hva gjelder vekt så er det reell vekt på bilen som blir benyttet i det bilen går over målstreken. Bilene kan bli veid etter løpet og det blir da bilens vekt som er gjeldende inkludert fører (estimert 85kg), olje og bensin.

Når det gjelder effekt er det slik at dersom estimert effekt er mindre enn original effekt er det original effekt som skal benyttes. For sugemotorer med 4 ventiler pr. sylinder er det i følge reglementet estimert 80hk pr. liter slagvolum. Dvs. at feks. en 1,8 liter får estimert 144hk.

Basert på dette regelverket tenkte jeg derfor en stund på hva slags motor som er best egnet for C klassen, og kom frem til at en Civic ESi motor (D16Z6) på 125 hk passer bra.

Dette på grunn av at en EG Civic med feks. en ITR motor vil få sine originale 190hk i kalkulert effekt. Bilen veier originalt 975kg + 85kg sjåfør + 40kg bensin og olje = 1095kg. Dette blir da 5,76kg/hk. Dvs. den vil da klasse inn i B klassen.

Putter man i en GSR motor på 170hk, vil den også få sine 170 originale hk i kalkulert effekt. Med samme vekt som over vil bilen da få 6,44kg/hk, noe som også klasser den inn i B klassen.

Putter man i en B16A2 motor på 160hk vil den også få sine originale 160hk som kalkulert effekt. Med lik vekt som over vil bilen da få 6,84kg/hk, noe som klasser den helt øverst i C klassen. Letter man bilen med feks. bare 40kg vil man havne i B klassen, så dette er helt på grensa.

Hvis man vil være sikker på å kjøre i C klassen vil det derfor heller lønne seg å ta utgangspunkt i en motor med lav original effekt og heller modifisere denne til å yte mer. En Civic ESi motor vil da passe ypperlig siden den får en estimert effekt på 128hk mens den har 125hk originalt. Legger man noen tusenlapper i feks. grom eksos og motorstyring kan man dra ut ca. 140 hk av denne motoren, noe som jeg tror fungerer greit i C klassen.

Det er egentlig litt synd at regelverket er slik som det er siden det favoriserer å bruke gamle teknologisk sett utdaterte motorer. Dette på grunn at disse får veldig lav estimert effekt, og siden mange av de er veldig enkle å trimme får man derfor masse hester "gratis" i forhold til den klassen man havner i.

Slik sett så er Honda motorene litt "ukurante" siden de har veldig høy litereffekt og havner derfor ofte en klasse høyere enn de burde med dette regelverket. De er rett og slett for gode slik at de blir klasset opp for at konkurrentene skal ha en fair sjangs.