|
Litt
om Gatebil Racing reglementet
|
I Gatebil Racing serien deles det inn i ulike klasser basert
på forholdet vekt/effekt. Hva gjelder vekt så er
det reell
vekt på bilen som blir benyttet i det
bilen går over
målstreken. Bilene kan bli veid etter løpet og det
blir da bilens vekt som er gjeldende
inkludert fører
(estimert 85kg), olje og bensin.
Når det gjelder effekt er det slik at dersom estimert effekt
er mindre enn original effekt er det original effekt
som skal benyttes. For sugemotorer med 4 ventiler pr. sylinder er det i
følge reglementet
estimert 80hk pr. liter slagvolum. Dvs. at feks. en 1,8 liter
får estimert 144hk.
Basert på dette regelverket tenkte jeg derfor en stund
på
hva slags motor som er best egnet for C klassen, og kom frem til at en
Civic ESi motor (D16Z6) på 125 hk passer bra.
Dette på grunn av at en EG Civic med feks. en ITR
motor vil få sine originale 190hk
i kalkulert effekt. Bilen veier originalt 975kg + 85kg
sjåfør + 40kg bensin og olje = 1095kg. Dette blir
da 5,76kg/hk. Dvs. den vil da klasse inn i B klassen.
Putter man i en GSR motor på 170hk, vil den også
få
sine 170 originale hk i kalkulert effekt. Med samme vekt som
over vil bilen da
få 6,44kg/hk, noe som også klasser den inn i B
klassen.
Putter man i en B16A2 motor på 160hk vil den også
få
sine originale 160hk som kalkulert effekt. Med lik vekt som over vil
bilen da få 6,84kg/hk, noe som klasser den helt
øverst i C klassen. Letter man bilen med feks. bare
40kg
vil man havne i B klassen, så dette er helt på
grensa.
Hvis man vil være sikker på å
kjøre i C klassen vil det derfor heller
lønne seg å ta utgangspunkt i en motor
med lav original
effekt og heller modifisere denne til å yte mer. En Civic
ESi motor vil da passe ypperlig siden den får en
estimert effekt på 128hk mens den har 125hk
originalt. Legger man noen
tusenlapper i feks. grom eksos og motorstyring kan man dra ut ca. 140
hk av denne motoren, noe som jeg tror fungerer greit i C klassen.
Det er egentlig litt synd at regelverket er slik som det er siden det
favoriserer å bruke gamle teknologisk sett utdaterte motorer.
Dette på grunn at disse får veldig lav estimert
effekt, og
siden mange av de er veldig enkle å trimme får man
derfor
masse hester "gratis" i forhold til den klassen man havner i.
Slik sett så er Honda motorene litt "ukurante" siden de har
veldig høy litereffekt og havner derfor ofte en klasse
høyere enn de burde med dette regelverket. De er rett og
slett
for gode slik at de blir klasset opp for at konkurrentene skal
ha
en fair sjangs.
|
|
|