|
17.11.2009
Var på Skodtvedt i Bærum og fikk dokumentert ombyggingen.
Forhåpentligvis er dette nok for Biltilsynet.
01.11.2009
Da er siste rest av biter på plass før godkjenning. ITR stoler,
PasswordJDM tårnstag og Full-Race traction bars.
Har tenkt å få et Hondaverksted til å se over ombyggingen før jeg
reiser på biltilsynet, så får se hva de sier til alle
ettermarkedsdelene.
Fikk også veid bilen i helga ; 1060kg med kvart tank. Altså ca. 1030kg
i tørrvekt. Dvs. at ITR understellet, bremsene, motoren og stolene
veier ca. 60kg mer enn originalt.
Bilder ser du her,
her,
her,
her,
her,
her,
her
og her.
26.10.2009
Da er motoren ferdig mappet. I benken til In-Tec Motorsport klarte den 153,1whp (ca. 190hk), noe
jeg er godt fornøyd med slik bilen står nå. En kliss original ITR
bremset 148whp i denne benken tidligere, så jeg ble faktisk litt
overrasket over tallene.
Bilen står nå med originalt ITR grenrør og katalysator, 10:1 i statisk
kompresjon og ITR kammer. Dessuten vil jeg tro Supertech ventilsatsen
er litt tyngre å dra rundt samt, samt at motoren hadde gått 0km (bilen
har gått 231556km) før den
ble spent opp i rulla. Så det tar nok litt tid før ting går seg til.
Uansett går det rimelig greit med såpass med effekt i liten Civic.
Bilder ser du her, her og her.
28.09.2009
Kom over en kjekk turbotrykkskontroller, JS Boost Controller, som kan
være verdt å se nærmere på.
http://hondaswap.com/forced-induction/awesome-boost-controllers-330789/
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2606358
http://www.youtube.com/watch?v=yJbQRhtagvM
08.08.2009
Har kommet over diverse linker som jeg syns der er greit å ta vare på:
Bilder av luftfilter setup med Full-Race RR turbokit:
http://www.smallmountain.us/images/car/carpics/bay1.jpg
http://www.smallmountain.us/images/car/carpics/bay2.jpg
Genial side å kjøpe fittings/koblinger her i Norge:
http://www.fittingsofnorway.no/
Coolant lines to turbo:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2425976
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2014711
05.05.2009
Kom over en fin tråd angående ventilering av veivhuset ved banekjøring
pluss overlading. Ser ut som et Endyn Breather
Kit kombinert med med en modifisert
breather boks er det som skal til. Dvs. man bruker oem breather
boksen som drain back istedenfor slik Endyn foreslår det.
Kom også over en god tråd med tanke på å løse kjøleproblemene
mange får ved overlading pluss banekjøring.
18.03.2009
Siden jeg har tenkt å på å bytte til en raskere
styresnekke på Civicen min så, tenkte jeg først at
jeg skulle måle hvor mange omdreining rattet har originalt fra
lås til lås (LTL). Civicen målte 3,6 omdreininger
LTL, noe som er i overkant av en halv omdreining mer enn feks. Integra
styresnekka som har 2,98
omdreininger LTL. Dvs. at det er en merkbar forskjell, men det
finnes også andre
alternativ. Quaife
selger ei styresnekke som lover 2,4
omdreininger LTL, men krever at du kjører uten servostyring. Tips
om hvordan montere ITR styresnekke ser du her.
Har forøvrig installert nye trailing
arm foringer bak. Bilder ser du her, her, her, her og her.
04.03.2009
Med tanke på kjøling av bremsene kom jeg over en del fin
info på Honda-Tech:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2476349
http://www.quantummotorsports.com/s2000_kits.htm
Fin info der om hvordan lage brake ducts.
21.09.2008
Siden jeg etterhvert har tenkt å sette på et P1 frontsplitter kit på bilen, så
kommer brakettene som holder denne i konflikt med traction baren. Fant
derfor en tråd på honda-tech
med tips om hvordan få dette til å funke. Man må
kutte traction baren
med 5mm på hver side slik at man kan sette splitter brakettene
imellom
tractionbaren og ramma.
Jeg har også forsket litt mer på hva slags understell setup
jeg kommer til å gå for, og har kommet frem til
følgende:
Coilovers:
Koni Ground Control med 2812 race dempere og 8kg front/10,7kg bak
(450/600lbs) fjærer. Trenger også tophats og bumpstops.
Hjulvinkler:
Spissing fremme: +1
Spissing bak: +1
Camber fremme: -2,0
Camber bak: -1,5
Caster foran og bak: Originalt
Krengningshemmere:
Original ITR 24mm foran og 22mm bak.
Foringer:
Originalt ITR rundt baut.
Dekk:
Fremme: 215/40-15
Bak: 195/55-15
Tror
dette oppsettet skal funke veldig bra på bane med tanke på
kjapp
turn-in og lite understyring. Forhåpentligvis blir det mykt nok
til å
fungere bra til gatebruk også, selv om det muligens kan bli
i
overkant overstyrt.
20.06.2008
Var på mitt første banetreff med Civic'en. Det var
åpen banedag på
Rudskogen i regi NSK.
Hadde
ikke så store forhåpninger om noen bra rundetider akkurat
med tanke på
at bilen fortsatt er under konstruksjon samt at originalmotoren
fortsatt står i. Så kvelden gikk med på å
lære bilen å kjenne å lytte
etter eventuelle ulyder i understell/ bremser/chassis. Bilen fungerte
heldigvis knirkefritt, men noen små justeringer må
gjøres her og der.
Bilder ser du her,
her
og her.
Se også onboard video.
15.05.2008
Monterte nylig et oljefilteradapter fra MFactory. Dette kommer jeg til
å bruke til å måle oljetemp og trykk med inntil jeg
får montert oljekjøler kittet mitt.
På standard D15B2 motoren målte jeg et oljetrykk på
2,5bar (36,25psi) på tomgang med varm motor (ca. 85 grader i
oljetemp og 10w-40 olje). Oljetrykket
synker gradvis ettersom temperaturen stiger da oljen blir
tynnere.
Dette er gode tall siden Honda anbefaler mimum 10psi oljetrykk på
tomgang
før noe blir regnet som galt. Jeg brukte til opplysning Loctite
577
gjengetetning for å holde
tett rundt sensorene siden vanlig gjengetape ikke holdt tett nok.
Bilder av adapteret ser du her
og her.
25.04.2008
Siden jeg nyst er ferdig med å installere Full-Race
tractionbaren
min, så veide jeg den før installasjon. Den veide
til
opplysning 5kg med alt.
Jeg veide også MFactory oljekjølerkittet mitt, og
det
veide 4kg inklusive alt. De nedre fremre motorfestene med braketter og
bolter veide 3,5kg
06.04.2008
Ble ferdig med å installere Defi målerne
mine i dag.
Har enn så lenge kun koblet på sensor for
bensintrykk, men
monterte opp oljetrykk -og temp målerne i samme slengen slik
at
da gjenstår det bare å koble sensorene
til kontrollenehten for disse.
Bilder ser du her, her
og her.
05.03.2008
Siden jeg har tenkt å kjøre uten turbo i sommer
har jeg
kjøpt meg en OEM ITR eksosmanifold med varmeskjold.
For
morroskyld veide jeg denne, og den veide 8,5kg.
15.01.2008
Siden jeg har alliert meg med AT-Performance, så ligger
nå Civic'en min ute på hjemmesidene deres med komplette
specs.
Det er en fin oversikt over alt som kommer til å bli gjort
med
bilen, og det kommer til å bli lagt ut detaljerte bilder av
sammenskruingen av motoren.
01.12.2007
Siden jeg har montert Walboro 255lph bensinpumpe i Civic'en min, tenkte
jeg at jeg skulle sjekke bensintrykket. Dette på grunn av at
jeg
har fått tips om at hvis man bruker pickup'en som
følger
med denne bensinpumpa, og ikke OEM pickup, så kan man
risikere
å få lavt bensintrykk om man har lite bensin
på
tanken.
Originalmotoren (D15B2) står fortsatt i Civic'en samt at det
var
igjen under kvart tank med bensin, så jeg tenkte at
nå var
et bra tidspunkt å måle på.
På tomgang målte min B&M
bensintrykkmåler et bensintrykk på ca. 50psi.
Dette er helt normalt trykk, så det kan se ut som disse
ryktene er sterkt overdrevet.
25.11.2007
Har monterte diverse interiørbiter på bilen i det
siste. Blant annet OEM
fothviler, JDM
ITR ratt og Fastline
Performance girspak. Dette rattet har til opplysning 34cm
ytre diameter for de som lurer.
En bakdel med Fastline girspaken er at den stikker lenger ned
under bilen for at ikke vandringen på spaken skal bli lengre
enn
originalt. Dermed blir klaringen til eksosanlegget veldig liten. Selv
med det originale Civic LSi eksosanlegget var ikke klaringen mer enn
litt over 1cm.
Så hvis man vil kjøre 2,5" eller 3" eksos
må
man få eksosanlegget spesiallagd om man vil bruke denne
girspaken.
Bilder ser du her, her,
og her.
19.10.2007
Har endelig, etter mye styr, fått bilen på hjul med
komplett ITR understell, bremser og felger. Har også
vært
ute og kjørt et par testturer, og det er fortsatt et par
små "bugs" som må lukes bort.
Blant annet hadde jeg glemt å "bench bleede"
(se video)
bremsehovedsylinderen før jeg hadde den på siden
jeg
trodde det var nok å lufte bremsene gjennom caliperne.
Dette er vistnok nødvendig får
å få all
luften ut fra sylinderen etter den har vært helt tom.
Symptomene
du da får er at pedalen må klemmes inn et stykke
før
den begynner å ta.
Et bilde av hvordan bilen ser ut nå ser du her. Tok
også et par bilder av hvordan jeg "bech bleeda"
hovedsylinderen her
og her.
16.10.2007
Kom over en
tråd
på Honda-Tech om hvordan man bør løse
kjøleproblemene mange får når de
overlader Hondaen
sin. Problemet er at mange setter intercooleren helt ut i fronten
på fangeren, og da får de problemer selv om de har
store
radiatorer.
For å få skikkelig kjøling må
intercooler og
radiator stå så tett inntil hverandre som mulig.
Helst
under 1cm fra hverandre. Dette pga luften stopper opp etter
intercooleren og hvis du da har et tomrom bak den tar luften
letteste vei bort, dvs. vekk fra radiatoren.
Et ventilert panser kjøler
også ganske effektivt
sammen med varmebandasje av både manifold og downpipe, samt et
turbine-blanket for turboen.
Man kan også lage ett deksel
som tvinger all luften gjennom radiatoren.
12.10.2007
Fant en kar på Honda-Tech, med nickname 'mrlegoman', som
kjører en EG Civic med nesten identisk motor og oppsett som
jeg
har tenkt meg.
Setup på bilen: http://www.cardomain.com/ride/2618185
Setup motor: http://honda-tech.com/zerothread?id=1315396
Han har blant annet lagt ut en video der han jager
en Ferrari på bane. Denne syns jeg demonstrerer
responsen og mellomregisteret på Road
Race turbokittet til Full-Race, noe som er utrolig viktig
på en banemotor.
Han har også gjort en del erfaringer som kan være
verdt å ta i mente:
- Varmeskjold på regreimdeksel: http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1705718
- Bruke Nord-lock and safety-wiring for å holde turbo
på plass:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=2094456&uid=7653&postid=32370338#32370338
08.09.2007
Jeg har nyst kjøpt meg nye
dekk, og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle veie hvor
mye dekkene veide. Dekkene jeg kjøpte er Nokan NRVi
195/55-15 89V XL.
Vekt ett dekk: 7,5kg
Vekt en OEM ITR felg (6x15"): 4,75kg
Total vekt for dekk og felg tilsammen blir da lave 12,25kg.
Ferdig
pålagt med luft og en del lodd etter avbalanseringen veide
hjulene faktisk 13,0kg pr. stk.
Mens jeg først var i gang veide jeg også flere av
hjulene jeg hadde liggende (med dekk):
SSR Type-C (7,5x15"): 11,2kg
Kosei K1 Racing (7x15"): 13,6kg
Civic LSi alufelger (5,5x14"): 11,5kg
25.08.2007
Etter litt slit har jeg endelig fått tak i et
"godkjenningspapir" for Integra GSR/ITR motor swappet mitt fra Honda
Norge.
Når du har tenkt å godkjenne bilen din med
kraftigere motor
enn det som er levert originalt, krever Biltilsynet dokumentasjon fra
importør på at chassiet tåler den nye
effekten samt
dokumentasjon fra en merkeforhandler på at selve ombyggingen
er
utført korrekt og at delene er de som er oppgitt. Du
må
få tak i to dokumenter altså.
Jeg ringte derfor først Honda Motor Europe Ltd
Norge i
Drammen. Der spør du etter Hans A. Grøstad
på
teknisk avdeling. Ha klart serienummer på ny motor
du har
tenkt å bruke, chassisnummer på bilen samt
når
bilen er førstegangsregistrert. Forklar så at du
har tenkt
å bytte motor, understell samt bremser, og spør
så
om å få et "godkjenningspapir".
Jeg prøve først å sende mail dit, men
da var de
helt uvillige til å utstede noen form for dokumentasjon.
Når jeg så ringte å snakket med
Grøstad var
han fortsatt uvillig til å utgi dokumentasjon siden det i
utgangspunktet ikke finnes noen slike papirer, og insisterte
på
at min nærmeste merkeforhandler kunne gjøre det
(noe de
ikke gjør).
Jeg spurte han derfor høflig om han hadde mulighet til
å
utarbeide et helt enkelt skriv til meg som jeg kunne bruke, og det gikk
han heldigvis med på.
Et par dagere senere lå skrivet i posten. Det var tvetydig skrivd
og sier egentlig ingenting annet enn at bilen er ombygd og ikke at den
faktisk tåler den nye effekten, men jeg får
håpe at
det er nok for Biltilsynet.
Så da trenger jeg bare å vise bilen min hos en
merkeforhandler etter den er ferdig ombygd, så skal det
forhåpentligvis være nok for Biltilsynet.
14.08.2007
Kom over en fin side med service manualer
for de fleste Hondaer. Ikke dumt å ha om du skrur litt selv.
29.07.2007
I forbindelse med at jeg driver og skifter over til ITR understell og
bremser om dagen, tenkte jeg at jeg for morro skyld skulle veie
forskjellen mellom ITR og Civic understellet. Resultatene ble som
følger:
Komplett Civic LSi understell, en side foran: 28,5kg
Komplett ITR understell, en side foran: 34,0kg
ITR fremre krengningshemmer: 4,5kg
Komplett Civic LSi understell, en side bak: 16,0kg
Komplett ITR understell, en side bak: 16,0kg
ITR bakre krengningshemmer: 3,0kg
ASR forsterkningsbrakett for bakre travers: 1,0kg
Dvs. at om du bytter til ITR understell, bremser og krengningshemmer
legger du på bilen 15,5kg mere vekt i fronten om du
regner
begge sidene. Bak veide Civic understellet det samme som ITR
understellet, men vekten av ITR krengningshemmeren kommer i tillegg
samt ASR braketten som jeg har tenkt å montere. Så
bilen vil derfor bli 4kg tyngre i hekken etter montering av ITR
understell og bremser.
Totalt legger du da på bilen 19,5kg ved montering av ITR
understell.
22.04.2007
Jeg har i lengre tid prøvd å få tak i
cam caps til
toppen min. Jeg har i den forbindelse funnet ut at cam caps egentlig er
spesiallagde for hver enkelt opp med tanke på klaring til
kammene. Dvs. at når du bruker opp igjen andre cam caps fra
andre
topper må de hones mens de sitter fastskrudd på
toppen.
Det går dog an å bruke opp igjen cam caps om du
tester at kammene ikke fysisk
tar borti
cam caps'ene. Dvs. du installerer kammene og cam caps'ene, og
deretter snur du kammene rundt med en fastnøkkel.
Tar
kammene da borti cam caps'ene må du hone de.
12.04.2007
I og med at helbur ikke blir godkjent uten videre, fant jeg en fin side
på Honda
forumet.
Den eneste måten å få godkjent
helbur i vognkortet er å kontakte Norges
Motorsportforbund å få bilen lisensiert
til løpskjøring.
Om man kan klare seg uten helbur får man godkjent halvbur hos
biltilsynet.
11.04.2007
I forbindelse med modifisering og trimming av motor er det viktig
å ha full oversikt over trykk og temperaturer i motoren.
Problemet er å finne nok uttak til alt.
Jeg har derfor bestemt meg for å bruke den originale
oljetrykkswitchen som oljeuttak til turbo. Dette krever at man
flytter oljetrykkswitchen til topedoveggen. Kobling for dette
følger feks. med Full-Race turbo kittet.
Jeg kommer til å bruke en Greddy sandwitch adapter for
oljetrykk og oljetemperatur siden denne funker med Defi
målere. Jeg skal se om det går an å
få tak i en bolt av høyere kvalitet til
å holde den til blokka enn den som følger med fra
Greddy.
Sammen med oljekjøleren kommer jeg til å
kjøpe meg et realoction kit til oljefilteret. Dette er for
å unngå å måtte
kjøpe en egen adapter som uttak til oljekjøleren.
Den måtte i såfall ligge oppå Greddy
adapteret igjen, noe som blir alt for mye vekt. Det kan lett
føre til at bolten som holder det hele til blokka knekker
pga vibrasjoner i motoren.
23.03.2007
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sette
på turbokit
på bilen likt med B18C motorswappet, men har
nå
bestemt meg for å senke ambisjonsnivået litt.
Planen er nå heller å få alt til
å fungere
knirkefritt uten turbo. Når motoren har gått
driftsikkert
som sugemotor en stund kan jeg sette på et turbokit.
Grunnen til dette er at hvis noe skulle gå galt er sjansene
svært mye mindre for at motoren skal skjære seg som
sugemotor enn om den har turbo. Det kan feks. være
hvis
bensintrykket skulle feile, eller motoren har for dårlig
kjøling, eller olja går for varm etc.
07.03.2007
Etter å nå ha kjøpt inn en god del deler
til Civicen
min, så har jeg sett hvor slitsomt det er å
kjøpe
enkeltdeler. Feks. til toppen min som jeg har hatt liggende
så
mangler det jo feks. alt som er av skruer og muttere. Det hadde nok
vært enklere og muligens billigere å
kjøpt et
komplett swap fremfor å kjøpe enkeltdeler som jeg
har gjort.
Så det er et tips til alle som vurderer å swappe
motor i bilen sin!
|
|
|