Dagbok


17.11.2009
Var på Skodtvedt i Bærum og fikk dokumentert ombyggingen. Forhåpentligvis er dette nok for Biltilsynet.


01.11.2009
Da er siste rest av biter på plass før godkjenning. ITR stoler, PasswordJDM tårnstag og Full-Race traction bars.

Har tenkt å få et Hondaverksted til å se over ombyggingen før jeg reiser på biltilsynet, så får se hva de sier til alle ettermarkedsdelene.

Fikk også veid bilen i helga ; 1060kg med kvart tank. Altså ca. 1030kg i tørrvekt. Dvs. at ITR understellet, bremsene, motoren og stolene veier ca. 60kg mer enn originalt.

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her og her.


26.10.2009
Da er motoren ferdig mappet. I benken til In-Tec Motorsport klarte den 153,1whp (ca. 190hk), noe jeg er godt fornøyd med slik bilen står nå. En kliss original ITR bremset 148whp i denne benken tidligere, så jeg ble faktisk litt overrasket over tallene.

Bilen står nå med originalt ITR grenrør og katalysator, 10:1 i statisk kompresjon og ITR kammer. Dessuten vil jeg tro Supertech ventilsatsen er litt tyngre å dra rundt samt, samt at motoren hadde gått 0km (bilen har gått 231556km) før den ble spent opp i rulla. Så det tar nok litt tid før ting går seg til.

Uansett går det rimelig greit med såpass med effekt i liten Civic.

Bilder ser du her, her og her.


28.09.2009
Kom over en kjekk turbotrykkskontroller, JS Boost Controller, som kan være verdt å se nærmere på.
http://hondaswap.com/forced-induction/awesome-boost-controllers-330789/
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2606358
http://www.youtube.com/watch?v=yJbQRhtagvM


08.08.2009
Har kommet over diverse linker som jeg syns der er greit å ta vare på:

Bilder av luftfilter setup med Full-Race RR turbokit:
http://www.smallmountain.us/images/car/carpics/bay1.jpg
http://www.smallmountain.us/images/car/carpics/bay2.jpg

Genial side å kjøpe fittings/koblinger her i Norge:
http://www.fittingsofnorway.no/

Coolant lines to turbo:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2425976
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2014711


05.05.2009
Kom over en fin tråd angående ventilering av veivhuset ved banekjøring pluss overlading. Ser ut som et Endyn Breather Kit kombinert med med en modifisert breather boks er det som skal til. Dvs. man bruker oem breather boksen som drain back istedenfor slik Endyn foreslår det.

Kom også over en god tråd med tanke på å løse kjøleproblemene mange får ved overlading pluss banekjøring.


18.03.2009
Siden jeg har tenkt å på å bytte til en raskere styresnekke på Civicen min så, tenkte jeg først at jeg skulle måle hvor mange omdreining rattet har originalt fra lås til lås (LTL). Civicen målte 3,6 omdreininger LTL, noe som er i overkant av en halv omdreining mer enn feks. Integra styresnekka som har 2,98 omdreininger LTL. Dvs. at det er en merkbar forskjell, men det finnes også andre alternativ. Quaife selger ei styresnekke som lover 2,4 omdreininger LTL, men krever at du kjører uten servostyring. Tips om hvordan montere ITR styresnekke ser du her.

Har forøvrig installert nye trailing arm foringer bak. Bilder ser du her, her, her, her og her.


04.03.2009
Med tanke på kjøling av bremsene kom jeg over en del fin info på Honda-Tech:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2476349
http://www.quantummotorsports.com/s2000_kits.htm

Fin info der om hvordan lage brake ducts.


21.09.2008
Siden jeg etterhvert har tenkt å sette på et P1 frontsplitter kit på bilen, så kommer brakettene som holder denne i konflikt med traction baren. Fant derfor en tråd på honda-tech med tips om hvordan få dette til å funke. Man må kutte traction baren med 5mm på hver side slik at man kan sette splitter brakettene imellom tractionbaren og ramma.

Jeg har også forsket litt mer på hva slags understell setup jeg kommer til å gå for, og har kommet frem til følgende:

Coilovers:
Koni Ground Control med 2812 race dempere og 8kg front/10,7kg bak (450/600lbs) fjærer. Trenger også tophats og bumpstops.

Hjulvinkler:
Spissing fremme: +1
Spissing bak: +1
Camber fremme: -2,0
Camber bak: -1,5
Caster foran og bak: Originalt

Krengningshemmere:
Original ITR 24mm foran og 22mm bak.

Foringer:
Originalt ITR rundt baut.

Dekk:
Fremme: 215/40-15
Bak: 195/55-15

Tror dette oppsettet skal funke veldig bra på bane med tanke på kjapp turn-in og lite understyring. Forhåpentligvis blir det mykt nok til å fungere bra til gatebruk også, selv om det muligens kan bli i overkant overstyrt.


20.06.2008
Var på mitt første banetreff med Civic'en. Det var åpen banedag på Rudskogen i regi NSK.

Hadde ikke så store forhåpninger om noen bra rundetider akkurat med tanke på at bilen fortsatt er under konstruksjon samt at originalmotoren fortsatt står i. Så kvelden gikk med på å lære bilen å kjenne å lytte etter eventuelle ulyder i understell/ bremser/chassis. Bilen fungerte heldigvis knirkefritt, men noen små justeringer må gjøres her og der.

Bilder ser du her, her og her. Se også onboard video.


15.05.2008
Monterte nylig et oljefilteradapter fra MFactory. Dette kommer jeg til å bruke til å måle oljetemp og trykk med inntil jeg får montert oljekjøler kittet mitt.

På standard D15B2 motoren målte jeg et oljetrykk på 2,5bar (36,25psi) på tomgang med varm motor (ca. 85 grader i oljetemp og 10w-40 olje). Oljetrykket synker gradvis ettersom temperaturen stiger da oljen blir tynnere.

Dette er gode tall siden Honda anbefaler mimum 10psi oljetrykk på tomgang før noe blir regnet som galt. Jeg brukte til opplysning Loctite 577 gjengetetning for å holde tett rundt sensorene siden vanlig gjengetape ikke holdt tett nok.

Bilder av adapteret ser du her og her.


25.04.2008
Siden jeg nyst er ferdig med å installere Full-Race tractionbaren min, så veide jeg den før installasjon. Den veide til opplysning 5kg med alt.

Jeg veide også MFactory oljekjølerkittet mitt, og det veide 4kg inklusive alt. De nedre fremre motorfestene med braketter og bolter veide 3,5kg


06.04.2008
Ble ferdig med å installere Defi målerne mine i dag. Har enn så lenge kun koblet på sensor for bensintrykk, men monterte opp oljetrykk -og temp målerne i samme slengen slik at da gjenstår det bare å koble sensorene til kontrollenehten for disse.

Bilder ser du her, her og her.


05.03.2008
Siden jeg har tenkt å kjøre uten turbo i sommer har jeg kjøpt meg en OEM ITR eksosmanifold med varmeskjold. For morroskyld veide jeg denne, og den veide 8,5kg. 


15.01.2008
Siden jeg har alliert meg med AT-Performance, så ligger nå Civic'en min ute på hjemmesidene deres med komplette specs. Det er en fin oversikt over alt som kommer til å bli gjort med bilen, og det kommer til å bli lagt ut detaljerte bilder av sammenskruingen av motoren.


01.12.2007
Siden jeg har montert Walboro 255lph bensinpumpe i Civic'en min, tenkte jeg at jeg skulle sjekke bensintrykket. Dette på grunn av at jeg har fått tips om at hvis man bruker pickup'en som følger med denne bensinpumpa, og ikke OEM pickup, så kan man risikere å få lavt bensintrykk om man har lite bensin på tanken.

Originalmotoren (D15B2) står fortsatt i Civic'en samt at det var igjen under kvart tank med bensin, så jeg tenkte at nå var et bra tidspunkt å måle på.

På tomgang målte min B&M bensintrykkmåler et bensintrykk på ca. 50psi. Dette er helt normalt trykk, så det kan se ut som disse ryktene er sterkt overdrevet.


25.11.2007
Har monterte diverse interiørbiter på bilen i det siste. Blant annet OEM fothviler, JDM ITR ratt og Fastline Performance girspak. Dette rattet har til opplysning 34cm ytre diameter for de som lurer.

En bakdel med Fastline girspaken er at den stikker lenger ned under bilen for at ikke vandringen på spaken skal bli lengre enn originalt. Dermed blir klaringen til eksosanlegget veldig liten. Selv med det originale Civic LSi eksosanlegget var ikke klaringen mer enn litt over 1cm. Så hvis man vil kjøre 2,5" eller 3" eksos må man få eksosanlegget spesiallagd om man vil bruke denne girspaken.

Bilder ser du her, her, og her.


19.10.2007
Har endelig, etter mye styr, fått bilen på hjul med komplett ITR understell, bremser og felger. Har også vært ute og kjørt et par testturer, og det er fortsatt et par små "bugs" som må lukes bort.

Blant annet hadde jeg glemt å "bench bleede" (se video) bremsehovedsylinderen før jeg hadde den på siden jeg trodde det var nok å lufte bremsene gjennom caliperne.  Dette er vistnok nødvendig får å få all luften ut fra sylinderen etter den har vært helt tom. Symptomene du da får er at pedalen må klemmes inn et stykke før den begynner å ta.

Et bilde av hvordan bilen ser ut nå ser du her. Tok også et par bilder av hvordan jeg "bech bleeda" hovedsylinderen her og her.


16.10.2007
Kom over en tråd på Honda-Tech om hvordan man bør løse kjøleproblemene mange får når de overlader Hondaen sin. Problemet er at mange setter intercooleren helt ut i fronten på fangeren, og da får de problemer selv om de har store radiatorer.

For å få skikkelig kjøling må intercooler og radiator stå så tett inntil hverandre som mulig. Helst under 1cm fra hverandre. Dette pga luften stopper opp etter intercooleren og hvis du da har et tomrom bak den tar luften letteste vei bort, dvs. vekk fra radiatoren.

Et ventilert panser kjøler også ganske effektivt sammen med varmebandasje av både manifold og downpipe, samt et turbine-blanket for turboen.

Man kan også lage ett deksel som tvinger all luften gjennom radiatoren.


12.10.2007
Fant en kar på Honda-Tech, med nickname 'mrlegoman', som kjører en EG Civic med nesten identisk motor og oppsett som jeg har tenkt meg.

Setup på bilen: http://www.cardomain.com/ride/2618185
Setup motor: http://honda-tech.com/zerothread?id=1315396

Han har blant annet lagt ut en video der han jager en Ferrari på bane. Denne syns jeg demonstrerer responsen og mellomregisteret på Road Race turbokittet til Full-Race, noe som er utrolig viktig på en banemotor.

Han har også gjort en del erfaringer som kan være verdt å ta i mente:
- Varmeskjold på regreimdeksel: http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1705718
- Bruke Nord-lock and safety-wiring for å holde turbo på plass:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=2094456&uid=7653&postid=32370338#32370338


08.09.2007
Jeg har nyst kjøpt meg nye dekk, og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle veie hvor mye dekkene veide. Dekkene jeg kjøpte er Nokan NRVi 195/55-15 89V XL.

Vekt ett dekk: 7,5kg
Vekt en OEM ITR felg (6x15"): 4,75kg

Total vekt for dekk og felg tilsammen blir da lave 12,25kg. Ferdig pålagt med luft og en del lodd etter avbalanseringen veide hjulene faktisk 13,0kg pr. stk.

Mens jeg først var i gang veide jeg også flere av hjulene jeg hadde liggende (med dekk):
SSR Type-C (7,5x15"): 11,2kg
Kosei K1 Racing (7x15"): 13,6kg
Civic LSi alufelger (5,5x14"): 11,5kg


25.08.2007
Etter litt slit har jeg endelig fått tak i et "godkjenningspapir" for Integra GSR/ITR motor swappet mitt fra Honda Norge.

Når du har tenkt å godkjenne bilen din med kraftigere motor enn det som er levert originalt, krever Biltilsynet dokumentasjon fra importør på at chassiet tåler den nye effekten samt dokumentasjon fra en merkeforhandler på at selve ombyggingen er utført korrekt og at delene er de som er oppgitt. Du må få tak i to dokumenter altså.

Jeg ringte derfor først Honda Motor Europe Ltd Norge i Drammen. Der spør du etter Hans A. Grøstad på teknisk avdeling. Ha klart serienummer på ny motor du har tenkt å bruke, chassisnummer på bilen samt når bilen er førstegangsregistrert. Forklar så at du har tenkt å bytte motor, understell samt bremser, og spør så om å få et "godkjenningspapir".

Jeg prøve først å sende mail dit, men da var de helt uvillige til å utstede noen form for dokumentasjon. Når jeg så ringte å snakket med Grøstad var han fortsatt uvillig til å utgi dokumentasjon siden det i utgangspunktet ikke finnes noen slike papirer, og insisterte på at min nærmeste merkeforhandler kunne gjøre det (noe de ikke gjør).

Jeg spurte han derfor høflig om han hadde mulighet til å utarbeide et helt enkelt skriv til meg som jeg kunne bruke, og det gikk han heldigvis med på.

Et par dagere senere lå skrivet i posten. Det var tvetydig skrivd og sier egentlig ingenting annet enn at bilen er ombygd og ikke at den faktisk tåler den nye effekten, men jeg får håpe at det er nok for Biltilsynet.

Så da trenger jeg bare å vise bilen min hos en merkeforhandler etter den er ferdig ombygd, så skal det forhåpentligvis være nok for Biltilsynet.


14.08.2007
Kom over en fin side med service manualer for de fleste Hondaer. Ikke dumt å ha om du skrur litt selv.


29.07.2007
I forbindelse med at jeg driver og skifter over til ITR understell og bremser om dagen, tenkte jeg at jeg for morro skyld skulle veie forskjellen mellom ITR og Civic understellet. Resultatene ble som følger:

Komplett Civic LSi understell, en side foran: 28,5kg
Komplett ITR understell, en side foran: 34,0kg
ITR fremre krengningshemmer: 4,5kg

Komplett Civic LSi understell, en side bak: 16,0kg
Komplett ITR understell, en side bak: 16,0kg
ITR bakre krengningshemmer: 3,0kg
ASR forsterkningsbrakett for bakre travers: 1,0kg

Dvs. at om du bytter til ITR understell, bremser og krengningshemmer legger du på bilen 15,5kg mere vekt  i fronten om du regner begge sidene. Bak veide Civic understellet det samme som ITR understellet, men vekten av ITR krengningshemmeren kommer i tillegg samt ASR braketten som jeg har tenkt å montere. Så bilen vil derfor bli 4kg tyngre i hekken etter montering av ITR understell og bremser.

Totalt legger du da på bilen 19,5kg ved montering av ITR understell.


22.04.2007
Jeg har i lengre tid prøvd å få tak i cam caps til toppen min. Jeg har i den forbindelse funnet ut at cam caps egentlig er spesiallagde for hver enkelt opp med tanke på klaring til kammene. Dvs. at når du bruker opp igjen andre cam caps fra andre topper må de hones mens de sitter fastskrudd på toppen.

Det går dog an å bruke opp igjen cam caps om du tester at kammene ikke fysisk tar borti cam caps'ene. Dvs. du installerer kammene og cam caps'ene, og deretter snur du kammene rundt med en fastnøkkel. Tar kammene da borti cam caps'ene må du hone de.


12.04.2007
I og med at helbur ikke blir godkjent uten videre, fant jeg en fin side på Honda forumet.

Den eneste måten å få godkjent helbur i vognkortet er å kontakte Norges Motorsportforbund å få bilen lisensiert til løpskjøring. 

Om man kan klare seg uten helbur får man godkjent halvbur hos biltilsynet.


11.04.2007
I forbindelse med modifisering og trimming av motor er det viktig å ha full oversikt over trykk og temperaturer i motoren. Problemet er å finne nok uttak til alt.

Jeg har derfor bestemt meg for å bruke den originale oljetrykkswitchen som oljeuttak til turbo. Dette krever at man flytter oljetrykkswitchen til topedoveggen. Kobling for dette følger feks. med Full-Race turbo kittet.

Jeg kommer til å bruke en Greddy sandwitch adapter for oljetrykk og oljetemperatur siden denne funker med Defi målere. Jeg skal se om det går an å få tak i en bolt av høyere kvalitet til å holde den til blokka enn den som følger med fra Greddy.

Sammen med oljekjøleren kommer jeg til å kjøpe meg et realoction kit til oljefilteret. Dette er for å unngå å måtte kjøpe en egen adapter som uttak til oljekjøleren. Den måtte i såfall ligge oppå Greddy adapteret igjen, noe som blir alt for mye vekt. Det kan lett føre til at bolten som holder det hele til blokka knekker pga vibrasjoner i motoren.


23.03.2007
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sette på turbokit på bilen likt med B18C motorswappet, men har nå bestemt meg for å senke ambisjonsnivået litt.

Planen er nå heller å få alt til å fungere knirkefritt uten turbo. Når motoren har gått driftsikkert som sugemotor en stund kan jeg sette på et turbokit.

Grunnen til dette er at hvis noe skulle gå galt er sjansene svært mye mindre for at motoren skal skjære seg som sugemotor enn om den har turbo. Det kan feks. være hvis bensintrykket skulle feile, eller motoren har for dårlig kjøling, eller olja går for varm etc.


07.03.2007
Etter å nå ha kjøpt inn en god del deler til Civicen min, så har jeg sett hvor slitsomt det er å kjøpe enkeltdeler. Feks. til toppen min som jeg har hatt liggende så mangler det jo feks. alt som er av skruer og muttere. Det hadde nok vært enklere og muligens billigere å kjøpt et komplett swap fremfor å kjøpe enkeltdeler som jeg har gjort.

Så det er et tips til alle som vurderer å swappe motor i bilen sin!