Regnskap



Her er en totaloversikt over alt som er gjort med bilen. Absolutt alle kostnader inkludert.


Bilen
09.09.06: 1992 Honda Civic LSi: 34721kr

Sum bilen: 34721kr



Motor
23.05.07: Ny fordeler: 1870kr
21.04.07: Solgte igjen D16Z6 motoren jeg kjøpte tidligere: -5000kr
03.02.07: FIA godkjent hovedstrømsbryter: 661kr
19.09.06: Password JDM air intake: 1500kr
16.09.06: Power steering removal kit: 735,58
15.09.06: D16Z6 OBD1 VTEC ledningsnett: 1007,30kr
10.09.06: D serie grenrør: 708,88kr
22.07.06: Civic ESi D16Z6 motor og girkasse: 4000kr

Sum motor: 5482,76kr



Understell, bremser og chassis
06.12.09: Flytte batteri bak: 3295kr
01.05.09: ITR tannstang: 2028kr
29.10.08: Benen slepekroker: 1000kr
23.10.08: Camber kit, bremseskiver, klosser og slanger: 5174,84kr
16.10.08: Sunroof Plug Kit: 3688,17kr
15.10.08: Koni Ground Control Coilovers: 11976,02kr
14.10.08: P1 splitter kit: 4149,46kr
18.06.08: Motul RBF 660 bremsevæske, 2 liter: 596kr
09.05.08: ITR avstiverstag fremre travers: 303,58kr
22.04.08: Ny bakre venstre trailing arm: 508,68kr
30.11.07: Carbotech XP10 bremseklosser: 2271,63kr
06.11.07: Slitedeler ITR understell: 5559,34kr
23.10.07: Plastikk til å lage diffuser bak: 180kr
15.10.07: Full-Race ProStreet traction bar: 2645,17kr
11.09.07: Nagisa Auto inner fender brace: 2149,89kr
15.08.07: Kjøpte inn ulike deler for å komplettere understell swappet mitt: 2818,77kr
06.07.07: Diffuser bak: 718,91kr
05.07.07: Bakre sidediffusere: 537,39kr
27.09.06: Password JDM Solid Chassis Package: 5403,75kr
17.09.06: Fiberglass air ducts for EG front spoiler: 1268,79kr
12.07.06: Integra Type-R komplette bremser og understell: 13990kr

Sum understell: 70263,39kr



Eksos
19.12.09: Innsveising av større potte: 2329kr
09.10.06: Fikk tak i en ekstra lyddemper til T1R eksosanlegget: 293,15kr
30.09.06: T1R komplett cat-back: 5008,05kr

Sum eksos: 7630,20kr



Drivverk 
Ingen enda...



Dekk og felg
02.09.10: Brukte ITR felger pluss dekkomlegging: 2632kr
30.10.09: Vinterdekk: 2460kr
16.08.07: Kjøpte inn 4 nye sommerdekk: 3399,60kr
20.04.07: Kjøpte 4 stykk brukte ITR felger: 3098,96kr

Sum dekk og felg: 11590,56kr



Vedlikehold
16.01.09: Trailing Arm Bushing X-TRACTOR: 1489,08kr
18.08.08: Kjøpte en liter servoolje på Honda: 215kr
03.05.08: Kjøpte ulike slitedeler: 973kr
30.04.08: Kjøpte 3 oljefilter: 405kr
30.10.07: Vindusviskere, diverse klips og braketter: 566kr
27.07.07: Byttet nedre høyre bærekule på ITR understellet: 1515kr
07.10.06: Kjøpte ulike slitedeler: 1710,60kr
06.10.06: Kjøpte 25 liter Honda MTF-3 girkasseolje hos Honda: 1862kr

Sum vedlikehold: 8735,68kr



Driftsutgifter
22.02.10: Årsavgift: 2790kr
11.01.10: Medlemskap NSK: 400kr
06.01.10: Medlemskap Club-Honda: 300kr
24.03.09: Medlemskap Club-Honda: 300kr
20.03.09: Årsavgift: 2740kr
20.06.08: Banekjøring: 1000kr
05.03.08: Årsavgift: 2660kr
01.07.07: Bilforsikring: 3303kr
19.03.07: Årsavgift: 2915kr
01.02.07: Medlemsavgift NSK: 350kr
13.10.06: EU etterkontroll: 250kr

Sum driftsutgifter: 17008kr



Overvåkning
26.02.08: Defi bensintrykkmåler: 2048kr
29.11.07: Defi målere: 3600kr

Sum overvåkning: 5648kr



Interiør
15.02.09: ITR seter: 6500kr
10.06.08: Høytsittende bremselys bak: 159kr
01.06.08: Plastdeksel bagasjerom: 150kr
27.02.08: Harness Guide Bar, kamerastøtte: 975,92kr
17.10.07: Fothviler: 366,48kr
09.10.07: Fastline Performance girsspak: 1304kr
06.11.06: JDM ITR non SRS ratt: 1117.60kr

Sum interiør: 10573,00kr


 
Pris Dato Modifikasjon
2632kr 02.09.10 Brukte ITR felger pluss dekkomlegging.
2790kr 22.02.10 Årsavgift.
400kr 11.01.10 Medlemskap NSK.
300kr 06.01.10 Medlemskap Club-Honda.
2329kr 19.12.09 Innsveising av større potte.
3295kr 06.12.09 Flytte batteri bak.
2460kr 30.10.09 Vinterdekk.
2028kr 01.05.09 ITR tannstang.
300kr 24.03.09 Medlemskap Club-Honda.
6500kr 15.02.09 ITR seter.
2740kr 20.03.09 Årsavgift.
1489,08kr 16.01.09 Trailing Arm Bushing X-TRACTOR.
1000kr
29.10.08 Benen slepekroker.
5174,84kr 23.10.08 Camber kit, bremseskiver, klosser og slanger.
3688,17kr 16.10.08 Sunroof Plug Kit.
11976,02kr 15.10.08 Koni Ground Control Coilovers.
4149,46kr 14.10.08 P1 splitter kit.
215kr 18.08.08 Kjøpte en liter servoolje på Honda.
1000kr 20.06.08 Banekjøring på Rudskogen. 
596kr 18.06.08 Motul RBF 660 bremsevæske, 2 liter.
159kr 10.06.08 Høytsittende bremselys bak.
150kr 01.06.08 Plastdeksel bagasjerom.
303,58kr 09.05.08 ITR avstiverstag fremre travers.
973kr 03.05.08 Kjøpte ulike slitedeler.
405kr 30.04.08 Kjøpte 3 oljefilter.
508,68kr 22.04.08 Ny bakre venstre trailing arm.
2660kr 05.03.08 Betalte årsavgift.
975,92kr 27.02.08 Harness Guide Bar, kamerastøtte.
2048kr 26.02.08 Defi bensintrykkmåler.
2271,63kr 30.11.07 Carbotech XP10 bremseklosser.
3600kr 29.11.07 Defi målere.
5559,34kr 06.11.07 Slitedeler ITR understell
566kr 30.10.07 Vindusviskere, diverse klips og braketter.
180kr 23.10.07 Plastikk til å lage diffuser bak.
366,48kr
17.10.07 Brukt fothviler.
2645,17kr 15.10.07 Full-Race ProStreet traction bar.
1304kr 09.10.07 Fastline Performance girsspak.
2149,89kr 11.09.07 Nagisa Auto inner fender brace.
3399,60kr 16.08.07 4 nye sommerdekk.
2818,77kr 15.08.07 Ulike deler for å komplettere understell swappet.
1515kr 27.07.07 Byttet nedre høyre bærekule på ITR understellet.
718,91kr 06.07.07 Diffuser bak.
537,39kr 05.07.07 Bakre sidediffusere.
3303kr 01.07.07 Bilforsikring.
1870kr 23.05.07 Ny fordeler.
-5000kr 21.04.07 Solgte igjen D16Z6 motoren som jeg kjøpte tidligere.
3098,96 20.04.07 Kjøpte 4 stk. brukte ITR felger.
2915kr 19.03.07 Betalte årsavgift.
661kr 03.02.07 FIA godkjent hovedstrømsbryter.
350kr 01.02.07 Medlemsavgift NSK.
1117,60kr 06.11.06 JDM ITR non SRS ratt.
250kr 13.10.16 EU etterkontroll.
293,15kr 09.10.06 Fikk tak i en ekstra lyddemper til T1R eksosanlegget.
1710,60kr 07.10.06 Kjøpte ulike slitedeler.
1862kr 06.10.06 Kjøpte 25 liter Honda MTF-3 girkasseolje hos Honda.
5008,05kr 30.09.06 T1R komplett cat-back.
5403,75kr 27.09.06 Password JDM Solid Chassis Package.
1500kr 19.09.06 Password JDM air intake.
1268,79kr 17.09.06 Fiberglass air ducts for EG front spoiler.
735,58 16.09.06 Power steering removal kit.
1007,30kr 15.09.06 D16Z6 OBD1 VTEC ledningsnett.
708,88kr 10.09.06 D serie grenrør.
34721kr 09.09.06 1992 Honda Civic LSi.
4000kr 22.07.06 Civic ESi D16Z6 motor og girkasse.
13990kr 12.07.06 Integra Type-R komplette bremser og understell.
SUM: 171652,59kr

02.09.10
Kjøpet ett sett brukte ITR felger for 2000kr fra Honda forumet. Nye ventiler og dekkomlegging hos Vianor kostet 632kr, så totalen ble 2632kr.


22.02.10
Betalte årsavgift for 2010 på 2790kr.


11.01.10
Medlemskap NSK, 300kr.


06.01.10
Medlemskap Club-Honda, 300kr.


19.12.09
Grunnet støykrav hos Biltilsynet måtte jeg sveise inn ei større bakpotte for å dempe lyden litt. Delene kjøpte jeg hos Bilextra.

1081kr for lyddemper og rørbøyer
248kr for endestuss
1000kr for arbeid tilpassing
Totalt: 2329kr


06.12.09
Biter for å flytte batteri til bagasjerommet.

Fra bilradiospes.no for totalt 1295kr:
200A automatsikring
Splittblokk
10mm2 rød strømkabel (2m)
Ringterminal for 10mm2
21mm2 rød strømkabel (4m)
Ringterminal for 21mm2

Fra Summit Racing for totalt 2000kr:
ODY-PC680MJT, Odessey dry cell battery
ODY-HDB680, Odessey battery mount
SUM-G1208, battery relocation cable kit

Totalt kom det på 3295kr.


30.10.09
Kjøpte vinterdekk for 2460kr.


01.05.09
Kjøpte ITR tannstang fra en annonse på Club-Honda. Gav 1500kr inklusive frakt.

I tillegg kjøpte jeg diverse slanger, koblinger og slangeklemmer hos Tess for tilsammen 528kr for å kunne konvertere den til manuell styring.

Totalen ble 2028kr.

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her og her.


24.03.09
Betalte medlemskap hos Club Honda for 300kr.


15.02.09
Kjøpte Integra Type-R seter inklusive understell fra en annonse på CH.

Det er har vært trekk på setene hele tiden, så setene er i ekstremt god stand og er så gode som nye De ser faktisk helt ubrukte ut.

For disse gav jeg 6500kr inklusive frakt. Ett sete pluss understell veier 17kg.

Bilde ser du her.


20.03.09
Årsavgift for 2009 på 2740kr.


16.01.09
Kjøpte Schley 65100 Honda Acura Trailing Arm Bushing X-TRACTOR fra Arctic Tools på Ebay.

For denne gav jeg $126.94 (911.26 NOK). Frakt og moms kom i tillegg på 577,82kr, så totalen ble 1489,08kr.


29.10.08
Kjøpte helt nye Benen slepekroker fremme og bak for 1000kr fra en annonse på Honda forumet.


23.10.08
Kjøpte diverse biter fra Kingmotorsports:
Powerslot bremseskiver foran
Skunk2 Pro Series+ front camber kit foran
Skunk2 Pro Series camber kit bak
Techna-fit stålombundne bremseslanger
OEM bremseklosser bak

Foringene til camberkittet både foran og bak bør man smøre inn med fett for å unngå knirking. Bremseslangene er forøvrig trekt inn med plast, så disse bør holde bra i det lange løp til gatekjøring. De har også samme innfestning til demperne som originalslangene, slik at man ikke får noen problem når det gjelder godkjenning.

Inklusive frakt og moms betalte jeg 5174,84kr for dette ($744,70).

Bilder ser du her, her og her.


16.10.08
Siden taklukemekanismen på Civic'en veier ca 15kg, så har jeg kjøpt meg et Sunroof Plug Kit for å fjerne denne.

Dette kjøpte jeg fra lighterfaster.com, og det kostet $400. Med frakt og moms kom totalen på 3688,17kr.

Kittet inkluderer en plate i karbonfiber som taklukeerstatning, pluss alt annet som trengs for å erstatte takluka på en god måte.

Bilder ser du her og her.


15.10.08
Kjøpte Koni Ground Control coilovers med følgende specs:
- Race dempere
- Fjærer med 430lbs/in stivhet foran og 600lbs/in bak (7.7kg/mm - 10,7kg/mm)
- Alle 4 tophats, bumpstops og coilover sleeves

Delenummer på fjærene foran 200.64.77, mens de bak har 700.250.600. Fjærene er levert fra Eibach, og har livstidsgaranti mot å sige.

Demperne er ikke vanlig gule Koni, men Race dempere som er lagd for å takle mye høyere fjærstivhet uten å sprenge. Vanlige gule Koni tåler max 8kg/mm stive fjærer før den går sundt, mens Race demperne tåler ca. 18kg/mm (1000lbs/in). Dessuten vil man måtte kjøre vanlig gule Koni på max stivhet med så stive fjærer for at demperen skal kunne kontrollere fjæra, noe som ville gjort bilen nær ukjørbar både på bane og gate. Med Race dempere kan man sette demperen på en mye mykere innstilling som gjør at kjørbarheten blir langt bedre.

Grunnen til at Race demperne tåler stivere fjærer er de kommer med SPSS3 valving. Dessuten er skaftet litt kortere enn vanlig gule dempere. Race demperne er justerbare i stivhet (rebound) som vanlig gule. Delenummer på demperne foran er 8041-1152RACE og bak er 8041-1164RACE.

En av bakdelene med Koni sine coilovere er at man ikke får brukt noen form for støvskjold som man feks. har originalt. Dvs. at disse coiloverne mest sansynlig ikke vil funke så bra i lengden på en bil som brukes daglig.

Om fjærene skulle bli for korte slik at de henger løst kan man eventuelt kjøpe hjelpefjærer her. Vær obs. på at med Race demperne skal man ikke bruke "extended tophats" siden de er kortere enn vanlig. Man bør derfor heller ikke sette "sleevsene" på nederste hakket på demperne om man har tenkt å bruke bilen på gata da den vil bli svært lav.

Kjøpt av TH Motorsports gjennom en annonse på Honda-Tech. For dette gav jeg $1649 (10787,94kr). Frakt og moms kom i tillegg på 1188,08kr så totalen ble 11976,02kr.

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her og her.

Montert ser du her, her, her og her.

Fjærene målte 6,5cm ID og 9cm OD.


14.10.08
Kjøpte splitter kit fra P1 Auto for $499.00. Inklusive frakt og moms ble totalen 4149,46kr.

Til info veier splitteren inklusive braketter 4,5kg. Komplett install DIY ser du her.

Bilder her, her ,her og her.

Bumper quick release for kjappere fjerning av front spoiler ser du her.


18.08.08
Kjøpte en liter servoolje på Honda til 215kr. Dele# 08284-99901HE


20.06.08
Var på banetreff på Rudskogen i regi NSK. Kjøringen kostet 600kr for medlemmer. I tillegg kommer bensin, mat og drikke, så totalt kostet det ca. 1000kr.


18.06.08
Kjøpte 2 liter Motul RBF 660 bremsevæske fra Uno Motorsport. Denne kostet 149kr pr halvliter, noe jeg syns er en meget god pris.


10.06.08
Kjøpte høytsittende bremselys bak på Biltema for 159kr.


01.06.08
Kjøpte noen plastdeksel i bagasjerommet jeg hadde mistet, fra en annonse på club-honda forumet.

For dette gav jeg 150kr.


09.05.08
Kjøpte ITR avstiverstag til fremre travers. For denne gav jeg 30 Euro (242,87kr) pluss moms. Så totalen ble 303,58kr.

Bilder her og her.


03.05.08
Kjøpte ulike slitedeler til bilen for totalt 973kr hos Honda. Dette var oem ITR nedre eksospakning, trailing arm foringer og en gummimuffe i torpedoveggen.

Hvordan bytte trailing arm foringene på en enkel måte ser du her (printbar versjon her). For hvordan identifisere hvilke trailing arm foring du skal ha kan du se her og her. For ITR er dele# 52385-SR3-000, og foringen er 7.925cm i ytre diameter.


30.04.08
Kjøpte 3 oljefilter hos Honda for tilsammen 405kr.


22.04.08
Kjøpte ny bakre venstre trailing arm bak pga den jeg hadde var skeiv.

For dette gav jeg 50 Euro (406,94kr). Moms kom i tillegg så totalen ble 508,68kr.


05.03.08
Betalte årsavgift på 2660kr.


27.02.08
Kjøpte Harness Guide Bar fra IOPort Racing. For denne gav jeg $114,95 pluss frakt og moms på 355,19kr, så totalen ble 975,92kr.

Dette er altså en stang mellom B stolpene i Civicen som kamerastøtten min kan stå i.


26.02.08
Kjøpte Defi bensintrykkmåler fra Turbofun for 2048kr. I ettertid har jeg sett at det hadde vært billigere å kjøpt fra Nengun i Japan.


30.11.07
Kjøpte meg Carbotech XP10 bremseklosser foran og bak fra Andrie Hartanto på Honda-Tech. De kan også bestilles gjennom prima-racing.com.

For disse gav jeg $317 (1798,38kr). Frakt og moms kom i tillegg på 473,25kr, så totalt kostet de 2271,63kr.

Disse klossene er i utgangspunktet lagd for bane, men i følge han jeg kjøpte de av syns han de fungerer veldig bra på gata også. Dvs. de tar omtrent likt som originalklossene kalde, men svært mye bedre når de blir varme.


29.11.07
Fikk tak i 52mm Defi BF målere med normal hvit bakgrunn fra en annonse på Club Honda. Disse målerne er helt nye, og jeg fikk med følgende:
- Turbotrykk, 52mm
- Oljetemp, 52mm
- Oljetrykk, 52mm
- Controll Unit V2
- Varselsindikator
- Turtallsmåler, 60mm

For dette gav jeg 3600kr. Nypris på dette ligger på ca. 8000kr, så det var en grei deal.

Noen bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her og her.

Engelsk manual finner du enten her eller her. Se også printbar versjon av manualen for installeringproduktoversikt, brukerveiledning og feilsøking.

Defi målere får du forøvrig kjøpt fra Nengun i Japan.


06.11.07
Kjøpte diverse slitedeler til ITR understellet fra acuraoemparts.com. Feks. hjullager rundt baut, alle fire kaliper overhalingskit, bakre motorfestebrakett samt haugevis med bolter og skruer.

For dette gav jeg tilsammen $906.49 (4984,33kr). Frakt og moms til Norge kom i tillegg, så totalen ble 5559,34kr.


30.10.07
Var hos Honda på Ensjø og kjøpte meg vindusviskere samt diverse klips og braketter. Tilsammen kom det hele på 566kr.


23.10.07
Har i lengre tid kikket etter en plastplate til å kunne lage en diffuser på høyre side bak på Civicen. På venstre side får man kjøpt en diffuser originalt, men altså ikke til høyre siden.

Surfa litt på nettet, og fant fort ut at plastplater får man kjøpt på Plastkompaniet. Stakk derfor oppom og kjøpte meg en 2mm tykk plastplate som var ca. 2kvm stor. Denne gav jeg 180kr for, så prisen var det jo ikke noe å si på.


17.10.07
Kjøpte meg en brukt fothviler på Ebay. For denne gav jeg $29,99 (166,48kr). Frakt og moms til Norge kom i tillegg på 200kr, så totalt kostet den 366,48kr.

Har i lengre tid irritert meg over det ikke er noen fothviler originalt i Civic'en, så denne modsen vil nok gjøre bilen litt mer komfortabel å kjøre.


15.10.07
Kjøpte meg en Full-Race ProStreet traction bar fra en annonse på Honda-Tech. For denne gav jeg $375 (2069,54kr). Frakt og moms kom i tillegg på 575,63kr, så totalt kostet den 2645,17kr.

Jeg hadde i utgangspunktet lyst på en ProAm traction bar, men disse er konstruert slik at man ikke kan bruke full-størrelse radiator siden motorfestet på tractionbaren kommer i veien.

En traction bar hindrer horisontal bevegelse i de fremre nedre bærearmene, slik at man feks. unngår hjulhopp ved rivstarter. Dessuten hjelper de veldig mye på stabilitet ved hard nedbremsing samt akselerasjon på sporete vei, så jeg vil tro det er vel verdt pengene.


09.10.07
Kjøpte en brukt Fastline Performance girspak fra en annonse på Honda-Tech. Dvs. den samme som fåes her.

Disse har vært utsolgt i lang tid, så når jeg kom over en brukt en var jeg snart om å slå til.

For denne gav jeg $155 (854kr). I tillegg kom frakt og moms til Norge på 450kr, så totalt kom den på 1304kr.

Tips for installering ser du her.


11.09.07
Kjøpte meg Nagisa Auto inner fender brace fra more-japan.com. Dette er altså et stag som man monterer på innsiden av fremskjermene som skal hindre at chassiet vrir seg for mye ved torpedoveggen.

Erfaringsmessing på ITR så er det nettopp rundt torpedoveggen at chassiet vrir seg mest, og siden EG chassiet er det DC2 chassiet er bygd på har jeg trua på slike "fender braces" har noe for seg.

Produsenten lover bedre turn-in i svinger, men min hovedmotivasjon er å unngå at chassiet skal vri for mye på seg når man presser bilen max med skikkelige R-dekk. Med slike dekk drar man fryktlig mye mer g-krefter enn med vanlige gatedekk, og om chassiet vrir for mye på seg er jo ikke det bra for karosserisveiser og lignende.

Stagene kostet $265,95 (1549,89kr). I tillegg kom frakt og moms på 600kr. Totalt 2149,89kr.

Passform og finish på disse stagene var veldig bra, og monteringen gikk uten problem. De originale skruene som hengslene satt i byttet jeg ut med noen litt lengre siden de nå ble litt i korteste laget.  Jeg måtte også fjerne en klips som panserwiren satt i, men det er jo ingen big deal.

Er du uheldig må du også justere døra på nytt etter å ha løsnet hengslene, men det er en smal sak om man du har en kompis til å hjelpe deg.

Mens jeg var i gang veide jeg også stagene, og de veide 0,5kg pr. stk, så det er jo minimalt med vekt det er snakk om her. Selve framskjermen veide jeg også, og den veide overraskede ikke mer enn 1,0kg.

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her og her.


16.08.07
Kjøpte 4 stk. sommerdekk på dekkonline.com. Valget falt på  195/55 R15 89V XL da jeg vet mange er svært fornøyd med disse dekkene både til gate og litt banekjøring.

Disse fikk jeg sendt hjem på døra for 3399,60kr, noe jeg syns var en bra pris.


15.08.07
KJøpte inn ulike deler for å komplettere understell swappet mitt.

Fra Delray Acura kjøpte jeg blant annet bremseskiver bak, foringer til stabstag foran samt noen muttere og bolter. Totalt kom dette på 1125,84kr.

Fra Majestic Honda kjøpte jeg blant annet braketter og foringer stab stag bak, håndbrekkwierer, sam en del annet småtteri. Totalt ble det 891,23kr.

Inklusive moms og frakt kom alt på 2818,77kr.



27.07.07
Byttet nedre høyre bærekule på ITR understellet (dele# 51220-S04-003). Bærekula alene kostet 921kr pluss moms, altså 1151kr. Jobben kom på 364kr bare for å presse inn og ut kula av fjærbeinet hos en Honda forhandler.

Bærekula koster til info $33,96 i USA, som med dagens kurs er 228kr. Det er altså over 5 ganger dyrere å kjøpe den nøyaktig samme delen i Norge som i USA. Sick...!


06.07.07
Kjøpte diffuser bak fra Majestic Honda i USA (dele# 74663-SR3-H00). Dette er et plastdeksel som skal sitte på venstre side bak på bilen, og skal hindre luft i å komme inn i bakfangeren. Dette hindrer at det skapes løft i rompa på bilen da bakfangeren jo står helt åpent originalt. Dvs. bilen blir mer stabil i høye hastigheter.

Denne diffuseren ble levert originalt på Civic VX i USA, og ble originalt lagd for å få bilen til å bruke mindre bensin siden den jo blir mere aerodynamisk. Fordelen er jo også da selvsagt at delen også funker utmerket i racingsammenheng da den hindrer løft og ikke minst aerodynamisk drag.

For denne gav jeg 418,91kr ($70,76). Frakt og moms kom på 300kr, så totalt kom det på 718,91kr.


05.07.07
Kjøpte bakre sidediffusere brukt fra en annonse på Honda-Tech. Disse sitter på hver side bak, og erstatter de bakre skvettlappene.

Dette er enkelt og greit noen plastdeksel som hindrer luft i å komme opp i bakfangeren. Dette hindrer at det skapes løft i rompa på bilen da bakfangeren jo står helt åpent originalt. Dvs. bilen blir mer stabil i høye hastigheter.

Disse diffuserne ble levert originalt på Civic VX i USA, og ble originalt lagd for å få bilen til å bruke mindre bensin siden den jo blir mere aerodynamisk. Fordelen er jo også da selvsagt at delene også funker utmerket i racingsammenheng da de hindrer løft og ikke minst aerodynamisk drag.

For disse gav jeg 237,39kr ($40). Frakt og moms kom på 300kr, så totalt kom det på 537,39kr.

I etterkant var disse et bomkjøp siden disse ikke har noe med aerodynamikk å gjøre. De er bare plastdeksel som er der for å beskytte lakken mot steinsprut i hjulhuset, og har ingenting med aerodynamikk å gjøre.


01.07.07
Betalte forsikring på Civic'en på 3303kr hos Gjensidige.


23.05.07
Etter jeg tok bilen min ut fra vinterlagring gikk det ikke mer enn 3 dager før fordeleren gikk sundt, noe som er typisk hvis bilen har stått lenge stille i lave temperaturer. Jeg måtte derfor få tak i en ny fordeler, men å kjøpe fra Honda i Norge var helt uaktuelt siden der koster de over 6000kr.

Civic LSi bruker en TD40U fordeler, og etter mye kiking rundt på internett fant jeg ut at Auto Electronics på Majorstua får tak i fordelere fra England for en billig penge.

Inklusive frakt og moms betalte jeg derfor ikke mer enn 1870kr for en brukt fordeler derfra med 6mnd garanti. Under en tredjedel av prisen hos Honda.


21.04.07
Solgte igjen D16Z6 motoren som jeg kjøpte tidligere. Dette på grunn av at jeg heller har valgt å gå for en Integra Type-R motor.

For motoren fikk jeg igjen 5000kr.


20.04.07
Fikk tak 4 stk. brukte ITR felger fra Christian Mittendorfer (type-r@hatzer.at) i Østerrike.

Disse gav jeg 300 Euro for inklusive frakt til Norge (2479,17kr). Moms kom i tillegg så totalt kom det på 3098,96kr.

ITR felgene er i størrelse 6x15", er lagd av Enkei, og er meget lette. Hovedårsaken til at jeg kjøpte de er at jeg trenger felger som passer til ITR understellet jeg har liggende (5x114,3 i boltsirkel).

Bilder ser du her, her, her og her.


19.03.07
Betalte årsagift på 2915kr.


03.02.07
Kjøpte meg en FIA godkjent hovedstrømsbryter fra BS Bildeler. Inklusive frakt gav jeg 661kr for denne.

Bilder ser du her og her.


01.02.07
Betalte medlemsavgiften for NSK på 350kr. Dette regner jeg som driftsutgifter på bilen på grunn av at hvis jeg ikke hadde eid bilen hadde jeg aldri vært medlem av NSK. Kjører men på bane i blant vil uansett denne avgiften tjenes kjapt inn igjen siden man vil få rabatter på banekjøring.


06.11.06
Kjøpte meg et JDM ITR non SRS ratt fra en annonse på Honda-Tech. For dette rattet gav jeg 100$, noe som kom på 1117.60kr inklusive frakt og moms.

Dette rattet passer alle EG og DC modeller, og bolter derfor direkte på Civicen min uten noen form for hub.

Bilder ser du her.


13.10.06
Hadde bilen på EU etterkontroll etter å ha bytta diverse ting på den, og den gikk gjennom uten en eneste anmerkning. Ikke værst for en 1992 modell! Kosta meg 250kr.


09.10.06
Fikk tak i en brukt "butt plug", dvs. lydddemper, til T1R eksosanlegget. Denne kjøpte jeg via en annonse på Honda-Tech til $21, og inkusive frakt og moms kostet det 293,15kr

Denne lyddemperen kan være veldig kjekk å ha ved eventuell godkjenning eller EU kontroll og lignende.


07.10.06
Kjøpte ulike slitedeler til bilen. Dette inkluderer en brukt drivaksel til 450kr samt en del annet småtteri jeg kjøpte nytt hos Honda til 1260,60kr. Tilsammen 1710,60kr.


06.10.06
Kjøpte meg en 25 litersdunk med Honda MTF-3 girkasseolje hos Honda (dele# 08267-99908HE). Med 15% rabatt kostet denne 1862kr. Literprisen blir derfor 74,50kr, noe som jeg ikke syns er så ille for en såpass grom girkassolje.


30.09.06
Kjøpte meg brukt T1R komplett cat-back fra en annonse på Honda-Tech. Dette er et ganske gromt eksosanlegg som kommer i rustfritt stål. Det er også 2,5" (63mm) i diameter, noe som gjør at det er grovt nok til å brukes til turbo hvis det skulle bli aktuelt. Utblåset er heldigvis ikke større enn 90mm, så det blir ikke seende så veldig rice ut.

Jeg gav $525 for dette. Frakt og moms kom i tillegg på 1523.75kr. Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her og her.

Jeg målte 60mm indre diameter hele veien på dette anlegget som er bra, men ved overgangen til axle-back'en snevrer plutselig anlegget ned til 46mm ved flensen. Axle-back'en er 50mm ved flensen. Det er jo ikke bra med tanke på flow, så jeg lurer derfor på å få fjernet disse flaskehalsene ved å få sveiset på nye flenser.


27.09.06
Jeg har i lengre tid grublet på hva slags bur jeg skal ha i bilen. Jeg tenkte først på å sveise bur siden da har man mulighet til å stive opp chassiet veldig mye. Til gjengjeld kan man jo ikke bare ta buret ut igjen av bilen ved et eventuelt salg, noe som helt sikkert gjør bilen mye mere tungsolgt hvis det skulle bli aktuelt å selge den igjen.

Jeg har derfor bestemt meg for å gå for et skrudd bur. Disse er også mye rimligere, og langt lettere å få godkjent av biltilsynet. Til gjengjeld så stiver det ikke opp chassiet på langt nær så mye som et skikkelig sveiset bur.

Jeg har derfor kjøpt meg en Solid Chassis Package (package 2) fra PasswordJDM for hjelpe til med å stive opp chassiet. Denne pakken sammen med et skrudd bur bør forhåpentligvis ikke være så veldig langt unna et sveiset et hva gjelder stivhet.

Pakken inneholder 3 punkts front tower bar, 4 punkts rear tower bar og ASR subframe reinforcement brace. Jeg hadde i tillegg lyst på en EM Racing C-Pillar Tie Bar, men denne hadde de desverre ikke inne på lager.

I tillegg til ITR motoren jeg bygger kjøpte jeg med en Mugen oil cap ($79.99), Mugen 1,3 bar radiator cap ($31.99) og Password JDM magnetiske tappeplugger ($29.99). 


For alt dette gav jeg $935 inklusive frakt til Norge. Moms kom i tillegg på 247,50kr.

Bilder ser du her, her, her og her.


19.09.06
Kjøpte meg et brukt Password JDM Powerchamber luftinntak fra en annonse på den norske Honda forumet. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre med original luftfilterboks siden disse stort sett fungerer best, men siden jeg har tenkt å bytte motor må jeg uansett bytte den luftfilterboksen som står på bilen nå. Det blir derfor billigere å kjøpe dette inntaket.

Jeg gav 1500kr for dette inklusive frakt. Luftinntaket er også brukt kun en uke, så det er så godt som nytt.


17.09.06
Siden jeg har planer om å lage luftekanaler til bremsene på Civicen har jeg kikket etter noen luftinntak som passer originalhullene i frontspoileren. Når jeg kom over en annonse på Honda-Tech der man fikk kjøpt slike i fiberglass, slo jeg til selv om prisen var litt stiv.

Jeg gav $135 pluss frakt og moms på 369kr for dette. Tilsammen 1268,79kr.

Installasjonstips ser du her, her, her, her, her og her.


16.09.06
Kjøpte et komplett power steering removal kit på Honda-Tech. Dvs. et kit for å fjerne servoen på bilen. Jeg fjernet servoen på Integraen min når jeg hadde den, og det likte jeg såpass godt at jeg kommer til å gjøre det samme på Civicen. For et lignende kit installert se her.

For dette kittet gav jeg $55 pluss frakt og moms på 369kr. Tilsammen 735,58kr.


15.09.06
Fikk tak i et komplett OBD1 VTEC ledningsnett til en D16Z6. Dette ble kjøpt på Honda-Tech og kostet $96 + 369kr i frakt om moms. Tilsammen 1007,30kr.

Bilde ser du her.


10.09.06
Kjøpte meg et D serie grenrør på ebay. Prisen på dette grenrøret var så latterlig lav at jeg måtte nesten bare slå til. Kvaliteten er jo sikkert deretter også, men jeg tror det uansett vil flowe bedre enn den originale eksosmanifolden. Grenrøret kostet meg $50.99 pluss 369kr i frakt og moms. Tilsammen 708,88kr.


09.09.06
Etter flere måneder på utkikk etter en rustfri Civic så hadde jeg nesten gitt opp håpet. Jeg har vært og sett på flere Civicer i Østlandsområdet, men det har vært rust på alt.  Så når jeg kom over en Civic, som vist nok skulle være rustfri, så var jeg ikke sen i vendingen.

Bilen jeg kjøpte har gått på lokalveier i Sør Trøndelag hele levet sitt. Dvs. den har blitt brukt minimalt på saltede veier. Så utrolig nok var den så lang jeg kunne se helt rustfri.

Bilen er en 1992 Honda Civic LSi som har gått 222000km. Den er førstegangsregistrert i Norge 15.07.1992. Registerreim, strammehjul og bremseklosser foran skiftet på 197000km (15.03.2005). Frontrute ble byttet på 150139km. 

Av utstyr har bilen takluke, elektriske vinduer og motorvarmer. Jeg ville egentlig ha en bil uten takluke siden 13kg ekstra vekt merkes veldig godt når de sitter så høyt opp. Så jeg får se om jeg fjerner taklukemekanismen etterhvert.

Jeg var riktignok ute etter en Civic VEi siden disse har OBD1 ledningsnett, men siden disse viste seg umulig å få tak i rustfrie eksemplarer av så valgte jeg heller å gå for denne LSi'en. Det er billigere å bytte ledningsnett enn å sveise rust.

Jeg gav 30000kr for bilen. Forsikring kom i tilegg på 3300kr og omregistrering på 1421kr. Dvs. totalt 34721kr for å få den på veien. 

Bilder av gliset ser du her, her og her.


22.07.06
Fikk tak i en brukt D16Z6 motor og girkasse fra Club Honda forumet. Dvs. en 125hk motor fra en Civic ESi. Motoren har helt ny fordeler og har gått 206.000km. Jeg fikk også med motorfester, ledningsnett og ECU. Ledningsnettet er fra en Japansk EG6 Civic VTi (OBD1) og er derfor speilvendt, men kan brukes hvis man forlenger ledningene som er for korte. Dynamo fulgte ikke med motoren.

For alt dette gav jeg 4000kr.6403,75kr

Bilder av motoren ser du her, her, her, her, her og her.


12.07.06
Handlet inn et Integra Type-R 5 lug swap fra 'Austrian Type-R'. Dvs. komplette bremser og understell fra en 1998 ITR som har gått 92000km (chassis# JHMDC2310WS001305).

Dette er ganske vanskelig å få tak i komplett, så når jeg fant et såpass komplett swap så slo jeg til selv om jeg ikke har kjøpt bilen enda. Så lenge du ikke kjøper spindler fra en JDM ITR så kan du bruke ITR spindler sammen D serie drivakslinger.

Dette gav jeg i alt 1600 Euro for, noe som med dagens kurs er 13017kr. I tillegg kom 973,25kr i moms og gebyrer hos DFDS Transport.

Dette inkluderer følgende ITR understellsbiter:
Front:
4 front brake discs
2 front calipers
Brake pads
Lower control arms left and right
Knuckle left and right
Upper control arms left and right
Brake lines
Front stabilazor brace (24mm)
Front shocks and springs

Rear:
Trailing arms left and right
Knuckles left and right
2 rear brake discs
2 rear calipers
Brake pads
Upper control arms left and right
Lower control arms left and right (required for ITR shocks)
Brake lines
Rear stabilazor brace (22mm)
Rear shocks and springs

Also:
Brake master cylinder and booster + prop valve. Altså bremsehovedsylinder og bremsekraftforsterker med automatisk lastavhengig bremseventil (ALB) for at bilen fortsatt skal ha riktig bremsekraftfordeling foran og bak.

Dette swappet er bolt-on på en EG Civic. Det eneste som er ulikt er bremserørene, men disse er veldig enkle å bøye til for hånd når du har løsnet de, så det er ingen problem. Koblingene på bremserørene er like. Bilder av forskjellene på bremsekraftsylindrene ser du her, her, her, her, og her.

Innpresset på spindlene endrer seg heller ikke ved et slik swap.

Bilder av understellet ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, og her.