|
Her er en totaloversikt over alt som er gjort med bilen. Absolutt alle
kostnader inkludert.
Bilen
09.09.06:
1992 Honda Civic LSi: 34721kr
Sum bilen:
34721kr
Motor
23.05.07: Ny
fordeler: 1870kr
21.04.07: Solgte
igjen D16Z6 motoren jeg kjøpte tidligere: -5000kr
03.02.07:
FIA godkjent hovedstrømsbryter: 661kr
19.09.06:
Password JDM air intake: 1500kr
16.09.06:
Power steering removal
kit: 735,58
15.09.06:
D16Z6 OBD1 VTEC
ledningsnett: 1007,30kr
10.09.06:
D
serie grenrør: 708,88kr
22.07.06:
Civic ESi D16Z6 motor og girkasse: 4000kr
Sum motor:
5482,76kr
Understell,
bremser og chassis
06.12.09: Flytte batteri bak: 3295kr
01.05.09: ITR tannstang: 2028kr
29.10.08: Benen slepekroker: 1000kr
23.10.08: Camber kit, bremseskiver,
klosser og slanger: 5174,84kr
16.10.08:
Sunroof Plug Kit: 3688,17kr
15.10.08: Koni Ground Control
Coilovers: 11976,02kr
14.10.08: P1
splitter kit: 4149,46kr
18.06.08: Motul
RBF 660 bremsevæske, 2 liter: 596kr
09.05.08: ITR
avstiverstag fremre travers: 303,58kr
22.04.08: Ny
bakre venstre trailing arm: 508,68kr
30.11.07:
Carbotech XP10 bremseklosser: 2271,63kr
06.11.07:
Slitedeler ITR understell: 5559,34kr
23.10.07:
Plastikk til å lage diffuser bak: 180kr
15.10.07:
Full-Race ProStreet traction bar: 2645,17kr
11.09.07:
Nagisa Auto inner fender brace: 2149,89kr
15.08.07:
Kjøpte inn ulike deler for å komplettere
understell swappet mitt: 2818,77kr
06.07.07:
Diffuser bak: 718,91kr
05.07.07:
Bakre sidediffusere: 537,39kr
27.09.06:
Password JDM Solid Chassis Package: 5403,75kr
17.09.06:
Fiberglass air ducts for
EG front spoiler: 1268,79kr
12.07.06:
Integra Type-R komplette
bremser og understell: 13990kr
Sum
understell: 70263,39kr
Eksos
19.12.09: Innsveising av større
potte: 2329kr
09.10.06:
Fikk tak i en ekstra lyddemper til T1R
eksosanlegget: 293,15kr
30.09.06:
T1R komplett cat-back: 5008,05kr
Sum eksos: 7630,20kr
Drivverk
Ingen enda...
Dekk
og felg
02.09.10: Brukte ITR
felger pluss dekkomlegging: 2632kr
30.10.09: Vinterdekk: 2460kr
16.08.07:
Kjøpte inn 4 nye sommerdekk: 3399,60kr
20.04.07:
Kjøpte 4 stykk brukte ITR felger: 3098,96kr
Sum dekk og
felg: 11590,56kr
Vedlikehold
16.01.09: Trailing Arm Bushing
X-TRACTOR: 1489,08kr
18.08.08: Kjøpte
en liter servoolje på Honda: 215kr
03.05.08:
Kjøpte ulike slitedeler: 973kr
30.04.08:
Kjøpte 3 oljefilter: 405kr
30.10.07:
Vindusviskere, diverse klips og braketter: 566kr
27.07.07:
Byttet nedre høyre bærekule på ITR
understellet: 1515kr
07.10.06:
Kjøpte ulike slitedeler: 1710,60kr
06.10.06:
Kjøpte 25 liter Honda MTF-3
girkasseolje hos Honda: 1862kr
Sum
vedlikehold: 8735,68kr
Driftsutgifter
22.02.10: Årsavgift:
2790kr
11.01.10: Medlemskap
NSK: 400kr
06.01.10: Medlemskap Club-Honda:
300kr
24.03.09: Medlemskap Club-Honda:
300kr
20.03.09: Årsavgift: 2740kr
20.06.08:
Banekjøring: 1000kr
05.03.08:
Årsavgift: 2660kr
01.07.07:
Bilforsikring: 3303kr
19.03.07:
Årsavgift: 2915kr
01.02.07:
Medlemsavgift NSK: 350kr
13.10.06:
EU etterkontroll: 250kr
Sum
driftsutgifter: 17008kr
Overvåkning
26.02.08: Defi
bensintrykkmåler: 2048kr
29.11.07:
Defi målere: 3600kr
Sum
overvåkning: 5648kr
Interiør
15.02.09: ITR seter: 6500kr
10.06.08:
Høytsittende bremselys bak: 159kr
01.06.08:
Plastdeksel bagasjerom: 150kr
27.02.08:
Harness Guide Bar, kamerastøtte: 975,92kr
17.10.07:
Fothviler: 366,48kr
09.10.07:
Fastline Performance girsspak: 1304kr
06.11.06:
JDM ITR non SRS ratt: 1117.60kr
Sum
interiør: 10573,00kr
Pris |
Dato |
Modifikasjon |
2632kr |
02.09.10 |
Brukte ITR felger
pluss dekkomlegging.
|
2790kr |
22.02.10 |
Årsavgift.
|
400kr |
11.01.10 |
Medlemskap NSK.
|
300kr |
06.01.10 |
Medlemskap
Club-Honda.
|
2329kr |
19.12.09 |
Innsveising av
større potte. |
3295kr |
06.12.09 |
Flytte batteri bak.
|
2460kr |
30.10.09 |
Vinterdekk.
|
2028kr |
01.05.09 |
ITR tannstang.
|
300kr |
24.03.09 |
Medlemskap
Club-Honda.
|
6500kr |
15.02.09 |
ITR seter.
|
2740kr |
20.03.09 |
Årsavgift.
|
1489,08kr |
16.01.09 |
Trailing Arm Bushing
X-TRACTOR.
|
1000kr
|
29.10.08 |
Benen slepekroker. |
5174,84kr |
23.10.08 |
Camber kit,
bremseskiver, klosser og slanger.
|
3688,17kr |
16.10.08 |
Sunroof Plug Kit. |
11976,02kr |
15.10.08 |
Koni Ground Control
Coilovers.
|
4149,46kr |
14.10.08 |
P1 splitter kit. |
215kr |
18.08.08 |
Kjøpte en liter servoolje på Honda. |
1000kr |
20.06.08 |
Banekjøring på Rudskogen. |
596kr |
18.06.08 |
Motul RBF 660 bremsevæske, 2 liter. |
159kr |
10.06.08 |
Høytsittende bremselys bak. |
150kr |
01.06.08 |
Plastdeksel bagasjerom. |
303,58kr |
09.05.08 |
ITR avstiverstag fremre travers. |
973kr |
03.05.08 |
Kjøpte ulike slitedeler. |
405kr |
30.04.08 |
Kjøpte 3 oljefilter. |
508,68kr |
22.04.08 |
Ny bakre venstre trailing arm. |
2660kr |
05.03.08 |
Betalte årsavgift. |
975,92kr |
27.02.08 |
Harness Guide Bar, kamerastøtte. |
2048kr |
26.02.08 |
Defi bensintrykkmåler. |
2271,63kr |
30.11.07 |
Carbotech XP10 bremseklosser. |
3600kr |
29.11.07 |
Defi målere. |
5559,34kr |
06.11.07 |
Slitedeler ITR understell |
566kr |
30.10.07 |
Vindusviskere, diverse klips og braketter. |
180kr |
23.10.07 |
Plastikk til å lage diffuser bak. |
366,48kr
|
17.10.07 |
Brukt fothviler. |
2645,17kr |
15.10.07 |
Full-Race ProStreet traction bar. |
1304kr |
09.10.07 |
Fastline Performance girsspak. |
2149,89kr |
11.09.07 |
Nagisa Auto inner fender brace. |
3399,60kr |
16.08.07 |
4 nye sommerdekk. |
2818,77kr |
15.08.07 |
Ulike deler for å komplettere
understell swappet. |
1515kr |
27.07.07 |
Byttet nedre høyre
bærekule på ITR understellet. |
718,91kr |
06.07.07 |
Diffuser bak. |
537,39kr |
05.07.07 |
Bakre sidediffusere. |
3303kr |
01.07.07 |
Bilforsikring. |
1870kr |
23.05.07 |
Ny fordeler. |
-5000kr |
21.04.07 |
Solgte igjen D16Z6 motoren som jeg
kjøpte tidligere. |
3098,96 |
20.04.07 |
Kjøpte 4 stk. brukte ITR felger. |
2915kr |
19.03.07 |
Betalte årsavgift. |
661kr |
03.02.07 |
FIA godkjent hovedstrømsbryter. |
350kr |
01.02.07 |
Medlemsavgift NSK. |
1117,60kr |
06.11.06 |
JDM ITR non SRS ratt. |
250kr |
13.10.16 |
EU etterkontroll. |
293,15kr |
09.10.06 |
Fikk tak i en ekstra lyddemper til T1R
eksosanlegget. |
1710,60kr |
07.10.06 |
Kjøpte ulike slitedeler. |
1862kr |
06.10.06 |
Kjøpte 25 liter Honda MTF-3
girkasseolje hos Honda. |
5008,05kr |
30.09.06 |
T1R komplett cat-back. |
5403,75kr |
27.09.06 |
Password JDM Solid Chassis Package. |
1500kr |
19.09.06 |
Password JDM air intake. |
1268,79kr |
17.09.06 |
Fiberglass air ducts for
EG front spoiler. |
735,58 |
16.09.06 |
Power steering removal
kit. |
1007,30kr |
15.09.06 |
D16Z6 OBD1 VTEC
ledningsnett. |
708,88kr |
10.09.06 |
D
serie grenrør. |
34721kr |
09.09.06 |
1992 Honda Civic LSi. |
4000kr |
22.07.06 |
Civic ESi D16Z6 motor og girkasse. |
13990kr |
12.07.06 |
Integra Type-R komplette
bremser og understell. |
SUM: 171652,59kr |
02.09.10
Kjøpet ett sett brukte ITR felger for 2000kr fra Honda forumet.
Nye ventiler og dekkomlegging hos Vianor kostet 632kr, så totalen ble
2632kr.
22.02.10
Betalte årsavgift for 2010 på 2790kr.
11.01.10
Medlemskap NSK,
300kr.
06.01.10
Medlemskap Club-Honda,
300kr.
19.12.09
Grunnet støykrav hos Biltilsynet måtte jeg sveise inn ei større
bakpotte for å dempe lyden litt. Delene kjøpte jeg hos Bilextra.
1081kr for lyddemper og rørbøyer
248kr for endestuss
1000kr for arbeid tilpassing
Totalt: 2329kr
06.12.09
Biter for å flytte batteri til bagasjerommet.
Fra bilradiospes.no for totalt 1295kr:
200A
automatsikring
Splittblokk
10mm2
rød strømkabel (2m)
Ringterminal
for 10mm2
21mm2
rød strømkabel (4m)
Ringterminal
for 21mm2
Fra Summit
Racing for totalt 2000kr:
ODY-PC680MJT, Odessey dry cell battery
ODY-HDB680, Odessey battery mount
SUM-G1208, battery relocation cable kit
Totalt kom det på 3295kr.
30.10.09
Kjøpte vinterdekk for 2460kr.
01.05.09
Kjøpte ITR tannstang fra en annonse
på Club-Honda. Gav 1500kr inklusive frakt.
I tillegg kjøpte jeg diverse slanger, koblinger og slangeklemmer hos
Tess for tilsammen 528kr for å kunne konvertere den til manuell
styring.
Totalen ble 2028kr.
Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her og her.
24.03.09
Betalte medlemskap hos Club Honda for 300kr.
15.02.09
Kjøpte Integra Type-R seter inklusive understell fra en annonse
på CH.
Det er har vært trekk på setene hele tiden, så setene
er i ekstremt god stand og er så gode som nye De ser faktisk helt
ubrukte ut.
For disse gav jeg 6500kr inklusive frakt. Ett sete pluss understell
veier 17kg.
Bilde ser du her.
20.03.09
Årsavgift for 2009 på 2740kr.
16.01.09
Kjøpte Schley 65100 Honda Acura Trailing Arm Bushing X-TRACTOR
fra Arctic Tools på Ebay.
For denne gav jeg $126.94 (911.26 NOK). Frakt og moms kom i tillegg
på 577,82kr, så totalen ble 1489,08kr.
29.10.08
Kjøpte helt nye Benen slepekroker fremme og bak for 1000kr fra
en annonse
på Honda forumet.
23.10.08
Kjøpte diverse biter fra Kingmotorsports:
Powerslot bremseskiver foran
Skunk2 Pro Series+ front camber kit foran
Skunk2 Pro Series camber kit bak
Techna-fit stålombundne bremseslanger
OEM bremseklosser bak
Foringene til camberkittet både foran og bak bør man smøre
inn med fett for å unngå knirking. Bremseslangene er
forøvrig trekt inn med plast, så disse bør holde
bra i det lange løp til gatekjøring. De har også
samme innfestning til demperne som originalslangene, slik at man ikke
får noen problem når det gjelder godkjenning.
Inklusive frakt og moms betalte jeg 5174,84kr for dette ($744,70).
Bilder ser du her,
her
og her.
16.10.08
Siden taklukemekanismen på Civic'en veier ca 15kg, så har
jeg kjøpt meg
et Sunroof Plug Kit for å fjerne denne.
Dette kjøpte jeg fra lighterfaster.com, og det kostet
$400. Med frakt og moms kom totalen på 3688,17kr.
Kittet inkluderer en plate i karbonfiber
som taklukeerstatning, pluss alt annet som trengs for å
erstatte takluka på en god måte.
Bilder ser du her
og her.
15.10.08
Kjøpte Koni Ground Control coilovers med følgende specs:
- Race dempere
- Fjærer med 430lbs/in stivhet foran og 600lbs/in bak (7.7kg/mm -
10,7kg/mm)
- Alle 4 tophats, bumpstops og coilover sleeves
Delenummer på fjærene foran 200.64.77, mens de bak har
700.250.600. Fjærene er levert fra Eibach, og har livstidsgaranti
mot å sige.
Demperne er ikke vanlig gule Koni, men Race dempere som er lagd for
å takle mye høyere fjærstivhet uten å sprenge.
Vanlige gule Koni tåler max 8kg/mm stive fjærer før
den går sundt, mens Race demperne tåler ca. 18kg/mm
(1000lbs/in). Dessuten vil man måtte kjøre vanlig gule
Koni på max stivhet med så stive fjærer for at
demperen skal kunne kontrollere fjæra, noe som ville gjort bilen
nær ukjørbar både på bane og gate. Med Race
dempere kan man sette demperen på en mye mykere innstilling som
gjør at kjørbarheten blir langt bedre.
Grunnen til at Race demperne tåler stivere fjærer er de
kommer med SPSS3 valving. Dessuten er skaftet litt kortere enn vanlig
gule dempere. Race demperne er justerbare i stivhet (rebound) som
vanlig gule. Delenummer på demperne foran er 8041-1152RACE og bak
er 8041-1164RACE.
En av bakdelene med Koni sine coilovere er at man ikke får brukt
noen form for støvskjold som man feks. har originalt.
Dvs. at disse coiloverne mest sansynlig ikke vil funke så bra i
lengden på en bil som brukes daglig.
Om fjærene skulle bli for korte slik at de henger løst kan
man eventuelt kjøpe hjelpefjærer
her.
Vær obs. på at med Race demperne skal man ikke
bruke "extended tophats" siden de er kortere
enn vanlig. Man bør derfor heller ikke sette "sleevsene"
på nederste hakket på demperne om man har tenkt å
bruke bilen på gata da den vil bli svært lav.
Kjøpt av TH Motorsports gjennom en annonse på Honda-Tech.
For dette gav jeg $1649 (10787,94kr). Frakt og moms kom i tillegg
på 1188,08kr så totalen ble 11976,02kr.
Bilder ser du her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her
og her.
Montert ser du her,
her,
her
og her.
Fjærene målte 6,5cm ID og 9cm OD.
14.10.08
Kjøpte splitter kit fra P1 Auto for $499.00. Inklusive frakt og moms ble
totalen 4149,46kr.
Til info veier splitteren inklusive braketter 4,5kg. Komplett install
DIY ser du her.
Bilder her, her ,her og her.
Bumper quick release for kjappere fjerning av front spoiler ser du her.
18.08.08
Kjøpte en liter servoolje på Honda til 215kr. Dele#
08284-99901HE
20.06.08
Var på banetreff på Rudskogen i regi NSK.
Kjøringen kostet 600kr for medlemmer. I tillegg kommer bensin,
mat og
drikke, så totalt kostet det ca. 1000kr.
18.06.08
Kjøpte 2 liter Motul RBF 660 bremsevæske fra Uno
Motorsport. Denne kostet 149kr pr halvliter, noe jeg syns er
en meget god pris.
10.06.08
Kjøpte høytsittende bremselys bak på Biltema for 159kr.
01.06.08
Kjøpte noen plastdeksel i bagasjerommet jeg hadde mistet, fra en
annonse på club-honda
forumet.
For dette gav jeg 150kr.
09.05.08
Kjøpte ITR avstiverstag til fremre travers. For denne gav jeg 30
Euro (242,87kr) pluss moms. Så totalen ble 303,58kr.
Bilder her
og her.
03.05.08
Kjøpte ulike slitedeler til bilen for totalt 973kr hos
Honda.
Dette var oem ITR nedre eksospakning, trailing arm foringer og en
gummimuffe i torpedoveggen.
Hvordan bytte trailing arm foringene på en enkel måte ser
du her (printbar versjon her). For hvordan
identifisere
hvilke trailing arm foring du skal ha kan du se her og her. For ITR er dele#
52385-SR3-000, og foringen er 7.925cm i ytre diameter.
30.04.08
Kjøpte 3 oljefilter hos Honda for tilsammen 405kr.
22.04.08
Kjøpte ny bakre venstre trailing arm bak pga den jeg hadde
var skeiv.
For dette gav jeg 50 Euro (406,94kr). Moms kom i tillegg så
totalen ble 508,68kr.
05.03.08
Betalte årsavgift på 2660kr.
27.02.08
Kjøpte Harness Guide Bar fra IOPort
Racing. For denne gav jeg $114,95 pluss frakt og moms
på 355,19kr, så totalen ble 975,92kr.
Dette er altså en stang mellom B stolpene i Civicen som
kamerastøtten min kan stå i.
26.02.08
Kjøpte Defi bensintrykkmåler fra Turbofun
for 2048kr. I ettertid har jeg sett at det hadde vært
billigere å kjøpt fra Nengun
i Japan.
30.11.07
Kjøpte meg Carbotech
XP10 bremseklosser foran og bak fra Andrie
Hartanto på Honda-Tech. De kan også bestilles
gjennom prima-racing.com.
For disse gav jeg $317 (1798,38kr). Frakt og moms kom i tillegg
på 473,25kr, så totalt kostet de 2271,63kr.
Disse klossene er i utgangspunktet lagd for bane, men i
følge
han jeg kjøpte de av syns han de fungerer veldig bra
på
gata også. Dvs. de tar omtrent likt som originalklossene
kalde,
men svært mye bedre når de blir varme.
29.11.07
Fikk tak i 52mm Defi
BF
målere med normal hvit bakgrunn fra en annonse på Club
Honda. Disse målerne er helt nye, og jeg fikk med
følgende:
- Turbotrykk, 52mm
- Oljetemp, 52mm
- Oljetrykk, 52mm
- Controll Unit V2
- Varselsindikator
- Turtallsmåler, 60mm
For dette gav jeg 3600kr. Nypris på dette ligger på
ca. 8000kr, så det var en grei deal.
Noen bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her
og her.
Engelsk manual finner du enten her
eller her.
Se også printbar versjon av manualen for installering, produktoversikt,
brukerveiledning
og feilsøking.
Defi målere får du forøvrig
kjøpt fra Nengun
i Japan.
06.11.07
Kjøpte diverse slitedeler til ITR understellet fra acuraoemparts.com.
Feks. hjullager rundt baut, alle fire kaliper overhalingskit, bakre
motorfestebrakett samt haugevis med bolter og skruer.
For dette gav jeg tilsammen $906.49 (4984,33kr). Frakt og moms til
Norge kom i tillegg, så totalen ble 5559,34kr.
30.10.07
Var hos Honda på Ensjø og kjøpte meg
vindusviskere
samt diverse klips og braketter. Tilsammen kom det hele på
566kr.
23.10.07
Har i lengre tid kikket etter en plastplate til å kunne lage
en
diffuser på høyre side bak på Civicen.
På
venstre side får man kjøpt
en diffuser originalt, men altså ikke til
høyre siden.
Surfa litt på nettet, og fant fort ut at plastplater
får man kjøpt på Plastkompaniet.
Stakk derfor oppom og kjøpte meg en 2mm tykk plastplate som
var
ca. 2kvm stor. Denne gav jeg 180kr for, så prisen var det jo
ikke
noe å si på.
17.10.07
Kjøpte meg en brukt fothviler på Ebay.
For denne gav jeg $29,99 (166,48kr). Frakt og moms til Norge kom i
tillegg på 200kr, så totalt kostet den 366,48kr.
Har i lengre tid irritert meg over det ikke er noen
fothviler originalt i Civic'en, så denne modsen vil
nok
gjøre bilen litt mer komfortabel å
kjøre.
15.10.07
Kjøpte meg en Full-Race ProStreet
traction bar fra en annonse
på Honda-Tech. For denne gav jeg $375 (2069,54kr). Frakt og
moms
kom i tillegg på 575,63kr, så totalt kostet
den 2645,17kr.
Jeg hadde i utgangspunktet lyst på en ProAm
traction bar, men disse er konstruert slik at man ikke kan bruke
full-størrelse radiator siden motorfestet på
tractionbaren
kommer i veien.
En traction bar hindrer horisontal bevegelse i de fremre nedre
bærearmene, slik at man feks. unngår hjulhopp ved
rivstarter. Dessuten hjelper de veldig mye på stabilitet ved
hard
nedbremsing samt akselerasjon på sporete vei, så
jeg vil
tro det er vel verdt pengene.
09.10.07
Kjøpte en brukt Fastline Performance girspak fra en annonse
på Honda-Tech.
Dvs. den samme som fåes her.
Disse har vært utsolgt i lang tid, så når
jeg kom over en brukt en var jeg snart om å slå til.
For denne gav jeg $155 (854kr). I tillegg kom frakt og moms til Norge
på 450kr, så totalt kom den på 1304kr.
Tips for installering ser du her.
11.09.07
Kjøpte meg Nagisa Auto inner fender brace fra more-japan.com.
Dette er altså et stag som man monterer på innsiden
av
fremskjermene som skal hindre at chassiet vrir seg for mye ved
torpedoveggen.
Erfaringsmessing på ITR så er det nettopp rundt
torpedoveggen at chassiet vrir seg mest, og siden EG chassiet er det
DC2 chassiet er bygd på har jeg trua på slike
"fender
braces" har noe for seg.
Produsenten lover bedre turn-in i svinger, men min hovedmotivasjon er
å unngå at chassiet skal vri for mye på
seg når man
presser bilen max med skikkelige R-dekk. Med slike dekk drar man
fryktlig mye mer g-krefter enn med vanlige gatedekk, og om chassiet
vrir for mye på seg er jo ikke det bra for karosserisveiser
og
lignende.
Stagene kostet $265,95 (1549,89kr). I tillegg kom frakt og
moms på 600kr. Totalt 2149,89kr.
Passform og finish på disse stagene var veldig bra, og
monteringen gikk uten problem. De originale skruene som hengslene satt
i byttet jeg ut med noen litt lengre siden de nå ble litt i
korteste laget. Jeg måtte også fjerne en
klips som
panserwiren satt i, men det er jo ingen big deal.
Er du uheldig må du også justere døra
på nytt
etter å ha løsnet hengslene, men det er en smal
sak om man
du har en kompis til å hjelpe deg.
Mens jeg var i gang veide jeg også stagene, og de veide 0,5kg
pr.
stk, så det er jo minimalt med vekt det er snakk om her.
Selve
framskjermen veide jeg også, og den veide overraskede ikke
mer
enn 1,0kg.
Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her
og her.
16.08.07
Kjøpte 4 stk. sommerdekk på dekkonline.com.
Valget falt på 195/55 R15 89V XL da jeg vet
mange er svært fornøyd med disse dekkene
både til
gate og litt banekjøring.
Disse fikk jeg sendt hjem på døra for 3399,60kr,
noe jeg syns var en bra pris.
15.08.07
KJøpte inn ulike deler for å komplettere
understell swappet mitt.
Fra Delray Acura kjøpte jeg blant annet bremseskiver bak,
foringer til stabstag foran samt noen muttere og bolter. Totalt kom
dette på 1125,84kr.
Fra Majestic Honda kjøpte jeg blant annet braketter og
foringer stab stag bak, håndbrekkwierer, sam en del annet
småtteri. Totalt ble det 891,23kr.
Inklusive moms og frakt kom alt på 2818,77kr.
27.07.07
Byttet nedre høyre bærekule på ITR
understellet (dele# 51220-S04-003). Bærekula alene kostet
921kr pluss moms, altså 1151kr. Jobben kom på 364kr
bare for å presse inn og ut kula av fjærbeinet hos
en Honda forhandler.
Bærekula koster til info $33,96
i USA, som med dagens kurs er 228kr. Det er altså over 5
ganger dyrere å kjøpe den nøyaktig
samme delen i Norge som i USA. Sick...!
06.07.07
Kjøpte diffuser bak fra Majestic
Honda
i USA (dele# 74663-SR3-H00). Dette er et plastdeksel som skal sitte
på venstre side bak
på bilen, og skal hindre luft i å komme inn i
bakfangeren.
Dette hindrer at det skapes
løft i rompa på bilen da bakfangeren jo
står helt åpent originalt. Dvs. bilen blir mer
stabil i høye hastigheter.
Denne diffuseren ble levert originalt på Civic VX i USA, og
ble originalt lagd for å få bilen til å
bruke mindre bensin siden den jo blir mere aerodynamisk. Fordelen er jo
også da selvsagt at delen også funker utmerket i
racingsammenheng da den hindrer løft og ikke minst
aerodynamisk
drag.
For denne gav jeg 418,91kr ($70,76). Frakt og moms kom
på 300kr, så totalt kom det på 718,91kr.
05.07.07
Kjøpte bakre sidediffusere brukt fra en annonse på Honda-Tech.
Disse sitter på hver side bak, og erstatter de bakre
skvettlappene.
Dette er enkelt og greit noen plastdeksel som hindrer luft i
å komme opp i bakfangeren. Dette hindrer at det skapes
løft i rompa på bilen da bakfangeren jo
står helt åpent originalt. Dvs. bilen blir mer
stabil i høye hastigheter.
Disse diffuserne ble levert originalt på Civic VX i USA, og
ble originalt lagd for å få bilen til å
bruke mindre bensin siden den jo blir mere aerodynamisk. Fordelen er jo
også da selvsagt at delene også funker utmerket i
racingsammenheng da de hindrer løft og ikke minst
aerodynamisk
drag.
For disse gav jeg 237,39kr ($40). Frakt og moms kom
på 300kr, så totalt kom det på 537,39kr.
I etterkant var disse et bomkjøp siden disse ikke har noe
med aerodynamikk å gjøre. De er bare plastdeksel
som er der for å beskytte lakken mot steinsprut i
hjulhuset, og har ingenting med aerodynamikk å
gjøre.
01.07.07
Betalte forsikring på Civic'en på 3303kr hos
Gjensidige.
23.05.07
Etter jeg tok bilen min ut fra vinterlagring gikk det ikke mer enn 3
dager før fordeleren gikk sundt, noe som er typisk hvis
bilen
har stått lenge stille i lave temperaturer. Jeg
måtte
derfor få tak i en ny fordeler, men å
kjøpe fra
Honda i Norge var helt uaktuelt siden der koster de over 6000kr.
Civic LSi bruker en TD40U
fordeler, og etter mye kiking rundt på internett fant jeg ut
at Auto Electronics på Majorstua
får tak i fordelere fra England
for en billig penge.
Inklusive frakt og moms betalte jeg derfor ikke mer enn 1870kr for en
brukt fordeler derfra med 6mnd garanti. Under en tredjedel av prisen
hos Honda.
21.04.07
Solgte igjen D16Z6 motoren som jeg kjøpte
tidligere. Dette på grunn av at jeg heller har
valgt å gå for en Integra
Type-R motor.
For motoren fikk jeg igjen 5000kr.
20.04.07
Fikk tak 4 stk. brukte ITR felger fra Christian Mittendorfer (type-r@hatzer.at) i
Østerrike.
Disse gav jeg 300 Euro for inklusive frakt til Norge (2479,17kr). Moms
kom i tillegg så totalt kom det på 3098,96kr.
ITR felgene er i størrelse 6x15", er lagd av Enkei, og er
meget
lette. Hovedårsaken til at jeg kjøpte de er at jeg
trenger
felger som passer til ITR understellet jeg har liggende (5x114,3 i
boltsirkel).
Bilder ser du her, her, her
og her.
19.03.07
Betalte årsagift på 2915kr.
03.02.07
Kjøpte meg en FIA godkjent hovedstrømsbryter fra BS
Bildeler. Inklusive frakt gav jeg 661kr for denne.
Bilder ser du her
og her.
01.02.07
Betalte medlemsavgiften for NSK
på 350kr. Dette regner jeg som driftsutgifter på
bilen
på grunn av at hvis jeg ikke hadde eid bilen hadde jeg aldri
vært medlem av NSK. Kjører men på bane i
blant vil
uansett denne avgiften tjenes kjapt inn igjen siden man vil
få
rabatter på banekjøring.
06.11.06
Kjøpte meg et JDM ITR non SRS ratt fra en annonse
på Honda-Tech. For dette rattet gav jeg 100$, noe som kom
på 1117.60kr inklusive frakt og moms.
Dette rattet passer alle EG og DC modeller, og bolter derfor direkte
på Civicen min uten noen form for hub.
Bilder ser du her.
13.10.06
Hadde bilen på EU etterkontroll etter å ha bytta
diverse
ting på den, og den gikk gjennom uten en eneste anmerkning.
Ikke
værst for en 1992 modell! Kosta meg 250kr.
09.10.06
Fikk tak i en brukt "butt plug", dvs. lydddemper, til T1R
eksosanlegget. Denne kjøpte jeg via en annonse på Honda-Tech
til $21, og inkusive frakt og moms kostet det 293,15kr
Denne lyddemperen kan være veldig kjekk å
ha ved eventuell godkjenning eller EU kontroll og lignende.
07.10.06
Kjøpte ulike slitedeler til bilen. Dette inkluderer en brukt
drivaksel til 450kr samt en del annet småtteri jeg
kjøpte nytt hos Honda til 1260,60kr. Tilsammen 1710,60kr.
06.10.06
Kjøpte meg en 25 litersdunk med Honda MTF-3 girkasseolje hos
Honda (dele# 08267-99908HE). Med 15% rabatt kostet denne 1862kr.
Literprisen blir derfor 74,50kr, noe som jeg ikke syns er så
ille for en såpass grom girkassolje.
30.09.06
Kjøpte meg brukt T1R komplett cat-back
fra en annonse på Honda-Tech.
Dette er et ganske gromt eksosanlegg som kommer i rustfritt
stål.
Det er også 2,5" (63mm) i diameter, noe som
gjør at
det er grovt nok til å brukes til turbo hvis det skulle bli
aktuelt. Utblåset er heldigvis ikke større enn
90mm, så det blir ikke seende så veldig
rice ut.
Jeg gav $525 for dette. Frakt og moms kom i tillegg på
1523.75kr. Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her
og her.
Jeg målte 60mm indre diameter hele veien på dette
anlegget
som er bra, men ved overgangen til axle-back'en snevrer
plutselig
anlegget ned til 46mm
ved flensen. Axle-back'en er 50mm
ved flensen. Det er jo ikke bra med tanke på flow,
så jeg
lurer derfor på å få fjernet disse
flaskehalsene ved
å få sveiset på nye flenser.
27.09.06
Jeg har i lengre tid grublet på hva slags bur jeg skal ha i
bilen. Jeg tenkte først på å sveise bur
siden da har man mulighet til å stive opp chassiet veldig
mye. Til gjengjeld kan man jo ikke bare ta buret ut igjen av bilen ved
et eventuelt salg, noe som helt sikkert gjør bilen mye mere
tungsolgt hvis det skulle bli aktuelt å selge den igjen.
Jeg har derfor bestemt meg for å gå for et skrudd
bur. Disse er også mye rimligere, og langt lettere
å få godkjent av biltilsynet. Til gjengjeld
så stiver det ikke opp chassiet på langt
nær så mye som et skikkelig sveiset bur.
Jeg har derfor kjøpt meg en Solid
Chassis Package (package 2) fra PasswordJDM for hjelpe til
med å stive opp chassiet. Denne pakken sammen med et skrudd
bur bør forhåpentligvis ikke være
så veldig langt unna et sveiset et hva gjelder stivhet.
Pakken inneholder 3 punkts front tower bar, 4 punkts rear tower bar og
ASR subframe reinforcement
brace.
Jeg
hadde i tillegg lyst på en EM
Racing C-Pillar
Tie Bar, men denne hadde de desverre ikke inne på lager.
I tillegg til ITR motoren
jeg bygger kjøpte jeg med en Mugen oil cap ($79.99), Mugen
1,3
bar radiator cap ($31.99) og Password JDM magnetiske tappeplugger
($29.99).
For alt dette gav jeg $935 inklusive frakt til Norge. Moms kom i
tillegg på 247,50kr.
Bilder ser du her,
her,
her
og her.
19.09.06
Kjøpte meg et brukt Password JDM Powerchamber
luftinntak fra en annonse på den norske Honda
forumet. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å
kjøre med original luftfilterboks siden disse stort sett
fungerer best, men siden jeg har tenkt å bytte motor
må jeg uansett bytte den luftfilterboksen som står
på bilen nå. Det blir derfor billigere å
kjøpe dette inntaket.
Jeg gav 1500kr for dette inklusive frakt. Luftinntaket er
også brukt kun en uke, så det er så godt
som nytt.
17.09.06
Siden jeg har planer om å lage luftekanaler til bremsene
på Civicen har jeg kikket etter noen luftinntak som passer
originalhullene i frontspoileren. Når jeg kom over en annonse
på Honda-Tech
der man fikk kjøpt slike i fiberglass, slo jeg til selv om
prisen var litt stiv.
Jeg gav $135 pluss frakt og moms på 369kr for dette.
Tilsammen 1268,79kr.
Installasjonstips ser du her,
her, her,
her, her
og her.
16.09.06
Kjøpte et komplett power steering removal kit på Honda-Tech.
Dvs. et kit for å fjerne servoen på bilen. Jeg
fjernet servoen på Integraen
min når jeg hadde den, og det likte jeg
såpass godt at jeg kommer til å gjøre
det samme på Civicen. For et lignende kit installert se her.
For dette kittet gav jeg $55 pluss frakt og moms på 369kr.
Tilsammen 735,58kr.
15.09.06
Fikk tak i et komplett OBD1 VTEC ledningsnett til en D16Z6. Dette ble
kjøpt på Honda-Tech
og kostet $96 + 369kr i frakt om moms. Tilsammen 1007,30kr.
Bilde ser du her.
10.09.06
Kjøpte meg et D serie grenrør på ebay.
Prisen på dette grenrøret var så
latterlig lav at jeg måtte nesten bare slå til.
Kvaliteten er jo sikkert deretter også, men jeg tror
det uansett vil flowe bedre enn den originale eksosmanifolden.
Grenrøret kostet meg $50.99 pluss 369kr i frakt og
moms. Tilsammen 708,88kr.
09.09.06
Etter flere måneder på utkikk etter en rustfri
Civic så hadde jeg nesten gitt opp håpet. Jeg har
vært og sett på flere Civicer i
Østlandsområdet, men det har vært rust
på alt. Så når jeg kom over en
Civic, som vist nok skulle være rustfri, så var jeg
ikke sen i vendingen.
Bilen jeg kjøpte har gått på lokalveier
i Sør Trøndelag hele levet sitt. Dvs. den har
blitt brukt minimalt på saltede veier. Så utrolig
nok var den så lang jeg kunne se helt
rustfri.
Bilen er en 1992 Honda Civic LSi som har gått 222000km.
Den er førstegangsregistrert i Norge
15.07.1992. Registerreim, strammehjul og bremseklosser foran skiftet
på 197000km (15.03.2005). Frontrute ble byttet på
150139km.
Av utstyr har bilen takluke, elektriske vinduer og motorvarmer. Jeg
ville egentlig ha en bil uten takluke siden 13kg ekstra vekt merkes
veldig godt når de sitter så høyt opp.
Så jeg får se om jeg fjerner taklukemekanismen
etterhvert.
Jeg var riktignok ute etter en Civic VEi siden disse har OBD1
ledningsnett, men siden disse viste seg umulig å få
tak i rustfrie eksemplarer av så valgte jeg heller
å gå for denne LSi'en. Det er billigere å
bytte ledningsnett enn å sveise rust.
Jeg gav 30000kr for
bilen. Forsikring kom i tilegg på 3300kr og omregistrering
på 1421kr. Dvs. totalt 34721kr for å få
den på veien.
Bilder av gliset ser du her, her
og her.
22.07.06
Fikk tak i en brukt D16Z6 motor og girkasse fra Club Honda forumet.
Dvs. en 125hk motor fra en Civic ESi. Motoren har helt ny fordeler og
har gått 206.000km. Jeg fikk også med motorfester,
ledningsnett og ECU. Ledningsnettet er fra en Japansk EG6
Civic
VTi (OBD1) og er derfor speilvendt, men kan brukes hvis man forlenger
ledningene som er for korte. Dynamo fulgte ikke med motoren.
For alt dette gav jeg 4000kr.6403,75kr
Bilder av motoren ser du her, her, her, her, her
og her.
12.07.06
Handlet inn et Integra Type-R 5 lug swap fra 'Austrian Type-R'. Dvs.
komplette bremser og
understell fra en 1998 ITR som har gått 92000km (chassis#
JHMDC2310WS001305).
Dette er
ganske
vanskelig å få tak i komplett, så
når
jeg fant et såpass komplett swap så slo jeg til
selv om jeg ikke har kjøpt bilen enda. Så lenge du
ikke kjøper spindler fra en JDM ITR så kan du
bruke ITR spindler sammen D serie drivakslinger.
Dette gav jeg i alt 1600 Euro for, noe som med dagens kurs er 13017kr.
I tillegg kom 973,25kr i moms og gebyrer hos DFDS Transport.
Dette inkluderer følgende ITR understellsbiter:
Front:
4 front brake discs
2 front calipers
Brake pads
Lower control arms left and right
Knuckle left and right
Upper control arms left and right
Brake lines
Front stabilazor brace (24mm)
Front shocks and springs
Rear:
Trailing arms left and right
Knuckles left and right
2 rear brake discs
2 rear calipers
Brake pads
Upper control arms left and right
Lower control arms left and right (required for ITR shocks)
Brake lines
Rear stabilazor brace (22mm)
Rear shocks and springs
Also:
Brake master cylinder and booster + prop valve. Altså
bremsehovedsylinder og bremsekraftforsterker med automatisk
lastavhengig bremseventil (ALB) for at bilen fortsatt skal ha riktig
bremsekraftfordeling foran og bak.
Dette swappet er bolt-on på
en EG
Civic. Det eneste som er ulikt er bremserørene, men disse er
veldig enkle å bøye til for hånd
når du har
løsnet de, så det er ingen problem. Koblingene
på
bremserørene er like. Bilder av forskjellene
på bremsekraftsylindrene ser du her, her, her, her,
og her.
Innpresset
på spindlene endrer seg heller ikke ved et slik swap.
Bilder av understellet ser du her,
her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, og her.
|
|
|