|
Her er en oversikt over hvor mye det har kostet meg å bygge
en driftsikker overladet ITR
motor helt fra scratch. Fra før hadde jeg kun en bar ITR
topp liggende.
Topp
09.06.08: Skunk2
stage1 Tuner Series kammer: 3169,77kr
04.03.08:
Komplett pakningssett topp: 992.11kr
06.02.08: Outlaw
Engineering thermoblok spacer kit: 909,69kr
13.01.08: Ulike
deler topp og innsug, låsekon, ventilstyringer m.m.: 3845,77kr
25.10.07:
Komplett Supertech ventilsats: 3435,80kr
22.04.07:
Kjøpte brukte cam caps. 1209,79kr
09.02.07:
Brukt komplett vtec solenoide mekanisme: 698kr
14.01.07: Vtec
solenoide for B serie topp: 500kr
13.01.07:
Toda justerbare kamdrev: 1261,90kr
09.12.06:
ITR kammer og
kamdrev: 2800kr
18.10.06:
JDM ITR
toppdeksel: 1022,75kr
17.10.06:
MAP
sensor: 525,34kr
14.10.06:
Komplett ITR
innsugsmanifold uten sensorer: 1500kr
03.10.06:
IAT sensor: 283.62kr
26.09.06:
Kjøpte "fake" ITR kammer som jeg solgte igjen:
1163,45kr
25.09.06:
TPS sensor: 333,23kr
20.09.06:
OBD1
fordeler til B serie
topp: 1563,22kr
17.09.06:
IACV til ITR
innsugsmanifold: 299,93kr
08.09.06:
bearing cap rails: 442,33kr
Sum topp:
25978,48kr
Blokk
19.03.10: CP
stempelringer og ACL rådelagre: 1980,38kr
01.03.10: B20
veiv: 1956,25kr
04.05.09: B18 bunnpanne: 1302,71kr
01.05.09: Skvalpeskjold og oem
bensintrykkregulator: 950kr
25.03.09: Pakningssett blokk:
774,72kr
24.03.09: CP 81,5mm stempelringer:
905,50kr
26.02.08: CP
81,5mm stempelringer: 742,12kr
16.01.08:
Pakningssett, rådelagre: 3815kr
17.01.07:
Komplett bygd Integra GSR blokk med ARP topplokksbolter: 16119.24kr
Sum blokk: 27640,42kr
Motor
05.09.10:
Oljefilter adapter: 622,89kr
09.03.10: Setrab
oljekjølere: 3079,19kr
22.02.10:
Koblinger og oljeslanger: 2829,68kr
24.01.10:
Kabelstrømper: 605kr
18.01.10:
Diverse koblinger og slanger: 2622,29kr
09.12.09: Mapping og oppkobling
ledningsnett: 6500kr
17.11.09: Dokumentasjon ombygging
hos merkeforhandler: 850kr
15.11.09: Diverse småplukk motor:
528,33kr
13.11.09: Diverse arbeid og deler:
4900kr
14.09.09: Diverse småplukk:
267,50kr.
04.06.09: Smådeler motor: 1625kr
30.04.08:
Mfactory sandwitch adapter: 263,05kr
04.03.08:
Gasswire, bolter girkasse, diverse småtteri: 746,02kr
03.03.08: Denso
lamdasonde: 727,31kr
27.02.08:
Bunnpanne baffles og radiator cooling plate: 806,59kr
13.01.08:
Ulike smådeler, skruer, pakninger, bolter: 1398,72kr
27.01.08:
Ingalls motordemper: 1094,27kr
23.11.07:
Servopumpe, braketter til motorfester: 1750kr
26.04.07: Helt
ny starter: 1274,21kr
19.03.07: Brukte
pluggledninger: 156,25kr
06.10.06:
OEM ITR motorfester: 1200kr
03.10.06:
B serie dynamo: 700,85kr
27.09.06: Mugen
oil cap, Mugen
1,3
bar radiator cap, magnetiske tappeplugger: 1000kr
Sum motor: 35547,15kr
Bensintilførsel
09.07.09: D16Z6 dyser: 400kr
17.01.07:
Walbro 255lph HP bensinpumpe (for EG hatch): 995,50kr
Sum
bensintilførsel: 1395,50kr
Drivverk
12.01.10: Clutch
slave sylinder: 887,54kr
09.08.09: Deler til giroverføring:
216kr
12.07.07:
Integra giroverføring og girspak: Totalt 1443,93kr
02.04.07:
Vibrant 9lbs chromoly svinghjul: 1500kr
19.03.07:
Svinghjulsdeksel: 312,50kr
19.03.07: JDM
ITR girkasse: 8787,50kr
09.02.07:
Brukt mellomaksling: 1010kr
17.01.07:
Nyoverhalte OEM GSR drivaksler: 1522.81kr
17.01.07:
Competition Stage 4 Clutch: 2942.50kr
13.01.07:
Toda svinghjul: 1581,90kr
Sum drivverk: 19787,14kr
Overlading
10.01.10: JS
Single Stage Boost Controller: 563,36kr
10.01.10: Omni
4bar MAP sensor: 1158,36kr
10.01.10:
Hasport motorfester: 2547,93kr
10.01.10: Thermal R&D 3" eksos:
4234,56kr
07.12.09: Koblinger vannkjøling
turbo: 513,60kr
06.12.09: Tynnere radiatorvifte og
luftfilter: 2000kr
08.08.09: Dump tube kit: 1040,51kr
19.07.09: Eksosbandasje og
slangeklemmer: 745,10kr
30.06.09: DEI Turbo Blanket:
2086,45kr
17.10.08: Full-Race Road Race turbo
kit: 31555,99kr
01.03.08: Endyn
breather kit: 1496,34kr
09.07.07:
KN minifilter til toppdeksel samt Moroso skjermet breatherfilter:
433,72kr
02.03.07:
AEM bensintrykkregulator: 1200kr
17.01.07:
RC 750cc saturated injektorer (4 stk): 2536,88kr
17.01.07:
GM 3 bar map sensor med pigtail harness: 833.25kr
Sum
overlading: 52946,05kr
Kjøling
16.11.09: Greddy air diversion
panel: 558,95kr
27.11.07:
MFactory Oil Cooler kit: 2887,91kr
19.07.07: ITR
radiator, slanger og braketter: 2215,60kr
06.11.06:
Mugen race thermostat og Mugen thermostat
fan switch: 558,80kr
Sum ekstra
kjøling: 6221,26kr
Eksos
24.03.08:
Diverse eksosflenser og pakninger: 700,36kr
30.07.07:
OEM ITR eksosmanifold og varmeskjold: 1226,54kr
Sum eksos:
1926,90kr
Elektronikk
01.09.09: DPFI OBD0 til OBD1
conversion harness: 1163,76kr
11.07.09: OBD2 dynamo kontakt:
275,53kr
23.05.07: OBD0
til OBD1 conversion harness: 1027.24kr
14.07.06:
Hondata S300 EMS med
klargjort P28 ECU. Innovative LC-1 bredbåndslambda: 6200kr
Sum
elektronikk: 8666,53kr
Pris |
Dato |
Modifikasjon |
622,89kr |
05.09.10 |
Oljefilter adapter.
|
1980,38kr |
19.03.10 |
CP stempelringer og
ACL rådelagre.
|
3079,19kr |
09.03.10 |
Setrab oljekjølere.
|
1956,25kr |
01.03.10 |
B20 veiv.
|
2829,68kr |
22.02.10 |
Koblinger og
oljeslanger.
|
605kr |
24.01.10 |
Kabelstrømper.
|
2622,29kr |
18.01.10 |
Diverse koblinger og
slanger.
|
887,54kr |
12.01.10 |
Clutch slave
sylinder.
|
563,36kr |
10.01.10 |
JS Single Stage
Boost Controller.
|
1158,36kr |
10.01.10 |
Omni 4bar MAP sensor.
|
2547,93kr |
10.01.10 |
Hasport motorfester.
|
4234,56kr |
10.01.10 |
Thermal R&D 3"
eksos.
|
6500kr |
09.12.09 |
Mapping og
oppkobling ledningsnett.
|
513,60kr |
07.12.09 |
Koblinger
vannkjøling turbo.
|
2000kr |
06.12.09 |
Tynnere
radiatorvifte og luftfilter
|
850kr |
17.11.09 |
Dokumentasjon
ombygging hos merkeforhandler.
|
558,95kr |
16.11.09 |
Greddy air diversion
panel.
|
528,33kr |
15.11.09 |
Diverse småplukk
motor.
|
4900kr |
13.11.09 |
Diverse arbeid og
deler.
|
267,50kr |
14.09.09 |
Diverse småplukk
motor.
|
1163,76kr |
01.09.09 |
DPFI OBD0 til OBD1
conversion harness. |
216kr |
09.08.09 |
Deler til
giroverføring.
|
1040,51kr |
08.08.09 |
Dump tube kit.
|
745,10kr |
19.07.09 |
Eksosbandasje og
slangeklemmer.
|
275,53kr |
11.07.09 |
OBD2 dynamo kontakt.
|
400kr |
09.07.09 |
D16Z6 dyser.
|
2086,45kr |
30.06.09 |
DEI Turbo Blanket.
|
1625kr |
04.06.09 |
Smådeler motor.
|
1302,71kr |
04.05.09 |
B18 bunnpanne.
|
950kr |
01.05.09 |
Skvalpeskjold og oem
bensintrykkregulator.
|
774,72kr |
25.03.09 |
Pakningssett blokk.
|
905,50kr |
24.03.09 |
CP 81,5mm
stempelringer.
|
31555,99kr |
17.10.08 |
Full-Race Road Race turbo kit. |
3169,77kr |
09.06.08 |
Skunk2 stage1 Tuner Series kammer. |
263,05kr |
30.04.08 |
Mfactory sandwitch adapter. |
700,36 |
24.03.08 |
Diverse eksosflenser og pakninger. |
1738,13kr |
04.03.08 |
Pakningssett topp,
gasswire, bolter girkasse, diverse småtteri. |
727,31kr |
03.03.08 |
Denso lamdasonde. |
1496,34kr |
01.03.08 |
Endyn breather kit. |
806,59kr |
27.02.08 |
Bunnpanne baffles og radiator cooling plate. |
742,12kr |
26.02.08 |
CP 81,5mm stempelringer. |
909,69kr |
06.02.08 |
Outlaw Engineering thermoblok spacer kit |
5244,49kr |
13.01.08 |
Slitedeler topp, mangler innsug og blokk. |
1094,27kr |
27.01.08 |
Ingalls motordemper. |
3815kr |
16.01.08 |
Pakningssett, rådelagre og
stempelringer. |
2887,91kr |
27.11.07 |
MFactory Oil Cooler kit samt
krympestrømpe fra Elfa. |
1750kr |
23.11.07 |
Servopumpe, braketter til motorfester. |
3435,80kr |
25.10.07 |
Komplett Supertech ventilsats. |
1226,54 |
30.07.07 |
OEM ITR eksosmanifold og varmeskjold |
2215,60kr |
19.07.07 |
ITR radiator, slanger og braketter. |
1443,93kr |
12.07.07 |
Integra giroverføring og girspak. |
433,72kr |
09.07.07 |
KN minifilter til toppdeksel samt Moroso
skjermet breatherfilter. |
1027,24 |
23.05.07 |
Kjøpte meg et OBD0 til OBD1
conversion harness. |
1274,21kr |
26.04.07 |
Helt ny starter. |
1209,79kr |
22.04.07 |
Kjøpte brukte cam caps. |
1500kr |
02.04.07 |
Vibrant 9lbs chromoly svinghjul. |
10367,52kr |
19.03.07 |
JDM ITR girkasse, svinghjulsdeksel og
pluggledninger. |
1200kr |
02.03.07 |
AEM bensintrykk regulator. |
1708kr |
09.02.07 |
Mellomaksling og komplett vtec
solenoide mekanisme. |
24953,18kr |
17.01.07 |
Blokk, clutch, injektorer, bensinpumpe, 3
bar map sensor, drivakslinger. |
500kr |
14.01.07 |
Vtec solenoide for B serie topp. |
2843,88kr |
13.01.07 |
Toda svinghjul og Toda justerbare kamdrev
for B serie. |
2800kr |
09.12.06 |
ITR kammer og
kamdrev. |
558,80kr |
06.11.06 |
Mugen race thermostat og Mugen thermostat
fan
switch. |
1022,75kr |
18.10.06 |
JDM ITR
toppdeksel. |
525,34kr |
17.10.06 |
MAP
sensor. |
1500kr |
14.10.06 |
Komplett ITR
innsugsmanifold uten sensorer. |
1200kr |
06.10.06 |
OEM ITR motorfester.
|
700,85kr |
03.10.06 |
B serie dynamo. |
283.62kr |
03.10.06 |
IAT sensor. |
1000kr
|
27.09.06 |
Mugen
oil cap, Mugen
1,3
bar radiator cap og magnetiske tappeplugger. |
1163,45kr |
26.09.06 |
Kjøpte "fake" ITR
kammer som jeg solgte igjen. |
333,23kr |
25.09.06 |
TPS sensor. |
1563,22kr |
20.09.06 |
OBD1
fordeler til B serie
topp. |
299,93kr |
17.09.06 |
IACV til ITR
innsugsmanifold. |
442,33kr |
08.09.06 |
Bearing cap rails til ITR
toppen min. |
6200kr |
14.07.06 |
Hondata S300 EMS med
klargjort P28 ECU. Innovative LC-1 bredbåndslambda. |
Sum total: 182407,50kr |
05.09.10
Kjøpte adapter til oljefilter for feed til oljekjøler fra 360
Infinite USA.
Gav $53.98 (338,31kr) for denne, og med
frakt og moms kom totalen på 622,89kr.
19.03.10
Kjøpte CP 81,5mm stempelringer og ACL rådelagre fra Laskey Racing for $208.95
(1264,31kr). Frakt og moms kom i tillegg på 716,07kr, så totalen ble
1980,38kr.
09.03.10
Kjøpte 2stk Setrab oljekjølere med 10AN adaptere for 2277SEK (NOK
1869,19). I tillegg kom moms (514kr) og frakt med DHL (696kr), så
totalen ble 3079,19kr.
235matrix 19 rader:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=214
115matrix 13 rader:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=229
Adaptere, 4stk M22U-AN10:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=319
01.03.10
Kjøpte meg ei B20B2 veiv (89mm) på Honda-Tech
for $126.00. Frakt og moms kom i tillegg, så totalsummen ble 1956,25kr.
22.02.10
Koblinger og oljeslanger til oljekjøler hos Fittings of Norway for
2829,68kr.
24.01.10
Kabelstrømper på Elfa, 605kr.
18.01.10
Kjøpte koblinger og slanger til oljekjøler og vannretur fra turbo fra summitracing.com
for $361.82 (2056,48kr). Frakt og moms kommer i tillegg på 165,81kr +
400kr så totalen ble 2622,29kr.
12.01.10
Kjøpte clutch slave sylinder for $81.04 (470k) fra oemacuraparts.com.
Inklusive frakt og moms kom totalen på 887,54kr.
10.01.10
Kjøpte JS Single Stage Boost Controller fra JK-Tuning. Gav $50,00 (290,68kr), inklusive frakt
og moms kom totalen på 563,36kr.
10.01.10
Kjøpte Omni 4bar MAP sensor fra phearable.net. For denne gav jeg $125 (726,69kr).
Inklusive frakt og moms kom totalen på 1158,36kr.
10.01.10
Kjøpte Hasport motorfester i 70A urethane fra hasport.com. For disse gav jeg $363,79
(2114,88kr). Frakt og moms kom i tillegg på 433,05kr, så totalen ble
2547,93kr.
10.01.10
Kjøpte 3" Thermal R&D eksos fra TH Motorsports fra en annonse på Honda-Tech. For denne gav jeg $594,51
(3456,16kr) pluss frakt og moms, så totalen ble 4234,56kr.
09.12.09
6500kr for mapping og oppkobling ledningsnett.
07.12.09
Kjøpte koblinger til kjøleoppsett turbo fra B&R Fittings
via en annonse på
Honda-Tech. Gav $55 pluss frakt og moms, så totalen ble 513,60kr.
06.12.09
Kjøpte diverse deler jeg trenger for turbo installasjonen fra
summitracing.com:
FLX-125, tynnere radiatorvifte
KNN-RC-3870, k&n filter
KNN-99-5050, filter service kit
Totalen ble 2000kr inklusive frakt og moms.
17.11.09
Var på Skodtvedt i Bærum og fikk dokumentert ombyggingen.
Forhåpentligvis er dette nok for Biltilsynet.
16.11.09
Kjøpte meg Greddy air diversion panel fra Ebay for $49,95 (287,16kr).
Inklusive frakt og moms kom totalen på 558,95kr.
Denne er for en Integra og ikke en Civic pga jeg bruker fullstørrelse
radiator.
15.11.09
KJøpte diverse smådeler, dvs. holdere pluggledninger, holder
radiatorslange og rør til tannstanga, fra Delray Acura. Dette kostet
$45,86. Med frakt og moms kom totalen på 528,33kr.
Siden Delray Acura stenger for alle andre IP'er enn fra USA, så brukte
jeg proxytjenester fra NNTime
for å kunne handle der.
13.11.09
Diverse deler pluss arbeid utført av In-Tec Motorsport. Totalt 4900kr.
14.09.09
Diverse småplukk motor. Koblinger på Tess for 114,50kr og
Radiatortetting på Mekonomen for 153kr. Totalt 267,50kr.
01.09.09
Kjøpte meg et DPFI OBD0 til OBD1 conversion harness til ledningsnettet.
Dette pga mitt forrige harness viste seg å
være for en MPFI og ikke en DPFI motor.
Kjøpte harnesset fra Boomslang for $190.00
(1163,76kr). Installasjonsinstrukser ser du her.
09.08.09
Kjøpte deler til giroverføring hos Skodvedt på Ensjø for 216kr.
08.08.09
Kjøpte et DIY dump tube kit for fra Full-Race.
For dette gav jeg $113.51 (692,41kr). Med frakt og moms kom totalen på
1040,51kr.
19.07.09
Kjøpte eksosbandasje og slangeklemmer på Biltema for 745,10kr.
11.07.09
Kjøpte obd2 kontakt til dynamo på ledningsnettet fra Honda-Tech.
For denne gav jeg $15 (100,42kr). Frakt og moms kom i tillegg så
totalen ble 275,53kr.
09.07.09
Kjøpte D16Z6 dyser for 400kr på CH forum.
Disse er samme som ITR dyser dvs. 240cc og saturated, men de har OBD-1
kontakter.
30.06.09
Kjøpte DEI Turbo Blanket fra Buschur
Racing.
Denne kostet $241 (1590,20kr) pluss frakt og moms. Så totalen ble
2086,45kr.
Info om turbobleia ser du her:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2545792
http://buschurforums.com/forum/showthread.php?t=22322
04.06.09
Kjøpte småtteri som manglet til motoren som bolter, pakninger og et
motorfeste hos Honda. Totalt 1625kr.
04.05.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe meg
ny bunnpanne. Dette på grunn av han gav meg en B16 bunnpanne som ikke
passet på min B18C blokk.
Denne kjøpte jeg brukt fra atr-racing.com for 80 Euro pluss
frakt og moms. Totalt 1302,71kr.
01.05.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe nytt
skvalpeskjold til blokka mi. Kjøpte i samme slengen en brukt oem
bensintrykkregulator.
Gav totalt 950kr for dette.
25.03.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til
å kjøpe nytt pakningsett til blokka mi.
Dette kjøpte jeg fra oemacuraparts.com for $75,19
(481,22kr). Moms og frakt til Norge kom på 293,50kr så
totalen ble 774,72kr.
24.03.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til
å kjøpe meg enda et sett med stempelringer. Kjøpt
av Laskey Racing
for $140 (905,50kr) ferdig fraktet til Norge.
17.10.08
Kjøpte
meg et Full-Race Road Race turbo kit. Kittet kostet meg $4530, og
inklusive både frakt og moms kom totalen på 31555,99kr.
Specs på kittet er som følger:
- Full-Race B-series Prostreet A/C Road Race Turbo kit
- Kompatibelt med B-serie motor med ITR innsug i Civic EG chassis
- GT28RS turbo med T3 .82AR eksoshus
- Anodized black intercooler
- .5 and 1 bar wastegate springs
Bilder ser du her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
her,
og her.
09.06.08
Kjøpte meg et sett Skunk2 stage1 Tuner Series kammer fra Evans-Tuning.
Det
har vist seg at disse kammene
fungerer meget bra
sammen med overlading
på B18C. De fungerer best sammen med moderate turboer som GT28RS
og opp
til GT30R størrelsen. Dvs. i området fra 300-500whp.
Sammenlignet med
ITR kammer gir de normalt sett 20-30whp mer effekt, samt ingen
tap i effektbåndet ellers.
Specs på kammene sammenlignet med
ITR kammer er:
Innsug:
S2 Stg1: 11.9 mm, 264 @ 1mm
JDM ITR: 11.5 mm, 240 @ 1mm
Eksos:
S2 Stg1: 11.0 mm, 259 @ 1mm
JDM ITR: 10.5 mm, 235 @ 1mm
Sammen med den portede toppen min håper jeg på ca. 10-15whp
økning på toppen med mitt GT28RS
oppsett, samt lik spoolup og mellomregister som ITR kammene.
Kammene kostet meg $502,55 (2605,29kr). Frakt kom på 400kr, og
moms kom
på 164,48kr, så totalen ble 3169,77kr.
30.04.08
Kjøpte et sandwitch adapter fra Mfactory.
Denne har tre 1/8NPT uttak, og kan brukes til å feste sensorer
til oljetemp -og trykk og eventuelt oljefeed til turbo.
For denne gav jeg $39.95 (210,44kr) pluss moms, så totalen
ble
263,05kr.
24.03.08
Kjøpte diverse eksosflenser og pakninger av Kteller
for $47,92 (260,29kr). Med frakt og moms kom alt på 700,36kr.
Grunnen til at jeg kjøpte dette fra USA og ikke fra et
lokalt
eksosverksted, er at ingen har riktige flenser som passer T1R
eksosanlegget mitt.
04.03.08
Kjøpte diverse deler som mangler til motoren. Dette var
blant
annet komplett pakningssett topp, gasswire, alle bolter girkasse og
motorstiver pluss diverse småtteri.
Etter frakt og moms kostet pakninssettet 992,11kr, mens det
resterende kom på 746,02kr. Totalt 1738,13kr.
Ble kjøpt hos Delray
Acura.
03.03.08
Kjøpte Denso 234-4099 lambdasonde fra Autopartsgigant
gjennom Ebay.
Denne er OBD1 og passer den fleste eldre Hondaer.
For denne betalte jeg $71.36 (381,85kr). Frakt og moms kom på
345,46kr, så totalen ble 727,31kr.
Original lamdasonde fra Honda
i USA koster til info $203.33 (dele# 36531-P73-G01), så her
var det mye penger å spare.
Denso
er så vidt jeg vet de som leverer originale lamdasonder til
Honda, så
forhåpentligvis er kvaliteten bra på denne sonden
også.
01.03.08
Kjøpte Endyn
breather
kit for $189 (997,07kr). Frakt og moms kom i tillegg på
499,27kr, så totalen ble 1496,34kr.
Dette kittet er for bedre veivhusventilasjon,
og skal installeres når motoren overlades.
27.02.08
Kjøpte Fastline Performance bunnpanne baffles og Yowai SS
radiator cooling plate fra Heeltoe Auto.
For dette gav jeg $88,93 (485,27kr). Frakt og moms kom på
321,32kr, så totalen ble 806,59kr.
26.02.08
Kjøpte CP 81,5mm stempelringer (dele# CPN-3209) fra Laskey
Racing gjennom bruker "ninesecrx" på Honda-Tech.
For dette gav jeg $136 (742,12kr) inklusive frakt til Norge.
06.02.08
Kjøpte meg et Thermoblok spacer kit fra Outlaw
Engineering.
Dette kittet består av tykke varmeisolerende pakninger for
innsugsmanifold, gass-spjeld og tomgangsmotor. Dette for å
hindre
at innsuget blir varmt, og dermed hjelper på å
kjøle
innsugsluften. Jeg hadde et tilsvarende kit på min gamle
Integra, og syntes det fungerte bra.
For dette gav jeg $129 (727,75kr) inklusive frakt til Norge samt
pinnebolter til å feste pakningen til toppen med istedet for
vanlige bolter. Moms kom i tillegg så totalen ble 909.69kr.
13.01.08
Kjøpte en hel haug med småting til topp, blokk og
innsug fra Delray
Acura.
Blant annet nye låsekon og ventilstyringer til topp, foringer
og
bolter toppdeksel samt en haug andre smådeler som skruer,
pakninger og bolter.
Totalt med frakt og moms
kostet dette 5244,49kr.
27.01.08
Kjøpte en Ingalls motordemper
fra en annonse på Honda-Tech.
Denne hindrer motoren å vri på seg under
hard
belastning. Fordelen med å bruke en slik er at da kan du
beholde
de originale motorfestene. Da slipper man kjøpe stivere
motorfester som gir mye vibrasjoner (og lyd) gjennom chassiet.
For denne gav jeg $114 (635,27kr). Moms og frakt til Norge kom
på 459kr, så totalt kostet den meg 1094,27kr.
16.01.08
Siden jeg har fått AT-Performance
til å gå over blokka mi, har det dukket opp flere
urovekkende ting. Det var blant annet brukt feil rådelagre i
blokka, dvs. B18C rådelagre ikke B18B som trengs med LS
veiva.
Dessuten var det mye slitasje på sylinderforingene.
Jeg ble derfor nødt til å kjøpe nytt
B18C pakningssett, B18B rådelagre og
CP stempelringer. Blokka er derfor nå nyoverhalt og
bør være så god som ny, men det kostet
meg 3815kr.
27.11.07
Kjøpte meg et MFactory Oil Cooler kit fra McKinney
Raceworks gjennom Honda-Tech.
For dette gav jeg $320 (1775,21kr). Frakt og moms kom
i
tillegg på 579,70kr, så totalt kom kittet
på
2354,91kr.
Jeg kjøpte i tillegg 6 meter med krympestrømpe
(dele# 55-057-48) fra Elfa
til å trekke rundt stålslangene slik at de ikke
skal gnisse
på noe i motorrommet. Dette kostet 533kr med frakt og
postoppkrav, så totalt kostet det hele meg 2887,91kr.
Bilde av kittet ser du her.
23.11.07
Fikk tak i komplett ITR servopumpe med slanger og braketter. Fikk
også tak i brakettene til de to fremre nedre
motorfestene.
For alt dette gav jeg 1750kr.
25.10.07
Kjøpte komplett ventilsats fra Supertech. Dette
kjøpte jeg fra Laskey
Racing
gjennom bruker "ninesecrx" på Honda-Tech.
Ventilsatsen
inneholder ventilfjærer, retainere, ventiler og
ventiltetninger.
For dette gav jeg $525 (2913,90kr). Med frakt og moms kom det hele
på 3435,80kr.
Disse ventilfjærene har 85lbs setetrykk, klarer kammer med
opptil
14mm løft og har coil bind på 18,50mm. Man kan
driftsikkert
varve opp til 10000rpm med dette oppsettet om man ønsker
det. Siden seterykket er relativt lavt blir ikke
vippearmslitasjen i toppen fryktelig mye høyere enn
originalt
heller.
Specs ventilfjærer:
Dual Spring Diam. 30/22.20/16.80 mm/85lbs@33.5mm/266lbs@14mm lift/
Chrome silicon, CB 18.50mm
Specs retainere:
Titanium retainers for H1000 series springs
Specs innsugsventiler:
Honda GSR/ B16A/18C Intake Racing Valve 33x5.48x102.5mm/SS/Blk.
Nitrided/Stk. size./Dish
Specs eksosventiler:
Honda GSR/ B16A/18C Exhaust Racing Valve 28x5.45x102.5mm/SS/Blk.
Nitrided/ Dish / Stk. size
Specs ventiltetninger eksos:
5.5mm Valve stem seal- Honda. Viton
Specs ventiltetninger innsug:
5.5mm Intake Valve stem seal / Honda / Polyacrylic
30.07.07
Kjøpte OEM ITR eksosmanifold med varmeskjold fra 'Austrian Type-R'.
For dette gav jeg 1226,54kr (150 Euro) inklusive frakt, moms og Paypal
avgifter.
19.07.07
Fikk tak i brukt ITR radiator, slanger og braketter fra Christian Mittendorfer,
aka 'Austrian Type-R' i Østerriket. Denne radiatoren er bare
2 år gammel, og er derfor i veldig bra stand.
For alt dette gav jeg 275 Euro (2215,60kr) inklusive frakt, Paypal
avgifter og moms.
Bilder ser du her, her, her
og her.
12.07.07
Kjøpte meg brukt giroverføring og
girspak fra en annonse
på Honda-Tech. Dette kom fra en 1999 Integra GSR og
inkluderer giroverføring med stabilisatorstag, OEM girspak
og alle foringer med braketter.
Gav 771,93kr ($131,25) for alt dette. Frakt og moms til Norge kom i
tillegg på 450kr. Totalt 1221,93kr
I tillegg kjøpte jeg meg en Mugen replika girkule for 222kr
fra en annonsen på Honda
Forumet.
Totalt kom det altså på 1443.93kr.
Bilde ser du her.
09.07.07
Kjøpte meg KN
minifilter til toppdeksel samt Moroso
skjermet breatherfilter
fra Summit Racing.
KN minifilteret skal brukes på toppdekslet når jeg
skal overlade motoren. Breatherfilteret er til Endyn breatherkittet jeg
har tenkt å kjøpe meg når jeg skal
overlade motoren. Fordelen med dette filteret er at det er skjermet mot
eventuell oljesprut ved overflow av catch tanken.
Dette kom på 195,84kr ($32,64), mens frakt og moms kom
på 237,88kr. Totalt 433,72kr.
23.05.07
Kjøpte meg et OBD0 til OBD1
conversion harness fra Kenji.
Siden ledningsnettet i Civicen min er OBD0 mens Hondata S300 motorstyringen min
er OBD1, trenger jeg en overgang mellom disse.
For dette gav jeg $110 (677,24kr). Med frakt og moms kom alt
på 1027,24kr.
Bilde ser du her.
26.04.07
Fikk tak i en helt ny starter fra en annonse
på Honda-Tech. Denne gav jeg $110 for (669,37kr). Frakt til
Norge
kom på 350kr og med moms kom det hele på 1274,21kr.
Dette er ikke en Denso starter som leveres originalt fra Honda, men en
Napa starter. Så om kvaliteten er verdens beste vet jeg ikke,
men
siden den er helt ny bør den hvertfall holde noen
år.
22.04.07
Fikk tak i brukte cam caps fra en annonse
på Honda-Tech. For disse gav jeg $113,30 (687,89kr). Frakt
til
Norge kom på 350kr og moms kom på 171,90kr. Totalt
1209,79kr.
Bilde ser du her.
Når man installerer disse må man være
obs. på å sjekke om de går
klar av kammene,
siden cam caps egentlig er lagd spesifikk til hver enkelt topp.
02.04.07
På grunn av at jeg trodde at posten hadde klart
å rote bort Toda
svinghjulet
mitt kjøpte jeg meg et nytt. Jeg fikk
derfor
tak i et helt nytt Vibrant 9lbs chromoly svinghjul
på Club
Honda forumet.
For dette gav jeg totalt 1500kr.
Det viste seg 4mnd senere at posten ikke hadde rotet bort Toda
svinghjulet mitt likevel, så nå sitter jeg derfor
med to
svinghjul. Hurra for posten!
19.03.07
Kjøpte meg en JDM ITR girkasse fra en annonse
på Honda-Tech. Kjøpte meg også
ett sett brukte pluggledninger og et svinghjulsdeksel.
Girkassa er fra 2001 og har ikke gått lenger enn
16000km.
Siden den er fra en JDM ITR har den også 4.7 sluttutveksling,
dvs. den samme som sitter i Euro ITR.
Jeg gav følgende for det hele:
Svinghjulsdeksel: $50
Pluggledninger: $25
Girkasse: $1100
Frakt innad i USA: $251
Paypal avgift, 3,9%: $55
Sum total blir da: $1481 (9256,42 kr)
Båtfrakt til Norge kom på 495kr, mens moms kom
på
619,10kr. Så totalt kom det hele
på 10367,52kr.
Bilder ser du her, her, her, her
og her.
02.03.07
Fikk tak en helt ny AEM bensintrykk regulator for 1200kr.
Kjøpte denne fra en annonse på det norske Honda
forumet.
Disse ligger på rundt $180
pluss frakt og moms, så 1200kr var slettes ingen gal pris for
denne.
Bilder ser du her
og her.
09.02.07
Kjøpte meg brukt mellomaksling og brukt komplett vtec
solenoide mekanisme. Kjøpte dette brukt fra en
annonse på Honda-Tech.
Jeg gav $50 for vtec solenoiden, og $100 for mellomakslinen pluss $40 i
frakt innad i USA. Dvs. totalt $190 for dette (1208,51kr). Moms og
frakt til Norge kom på 499,49kr, og totalt kom det
på
1708kr.
17.01.07
Kjøpte meg en brukt komplett bygd motorblokk fra Evans
Tuning i USA. Blokken, en B18C1, er opprinnelig fra en 1999
Integra GSR
(OBD2).
Blokka er borret opp til 81,5mm og har 9,7:1 smidde CP stempler, smidde
Manley Turbo Tuff råder, Integra LS veiv, nye OEM
lagre, ny
OEM main seal samt ny OEM oljepumpe og vannpumpe. Jeg fikk
også
med ARP topplokksbolter.
LS veiva har 89mm slaglengde, mens original GSR veiv har 87,1mm slag.
Dette gjør at kompresjonen øker med 0,2 poeng og
blir
tilsammen på 9,9:1. Med denne borringen og slaglengden blir
totalt motorvolum
1858ccm mot originalt 1798ccm. Ventil til stempel klaringen er fortsatt
mer enn god nok, så den trenger man ikke bekymre seg over med
denne slaglengden.
Stempel til sylinderforing klaringen er satt til 0.004". CP
anbefaler egentlig 0.0035" i klaring på turbo stemplene sine,
så denne klaringen er ørlite grann
løsere slik at
stempelet har mulighet til å kunne utvide seg litt ekstra ved
harde belastninger ved feks. banekjøring. Samtidig er den
stram
nok til at man unngår skjørtebank på
kald motor.
GSR blokka har originalt underspyling av stemplene, men disse er
plugget igjen da man ikke trenger det når man har smidde
stempler. Dette gjør igjen at man får
4-5psi
høyere
oljetrykk, noe som er bra om har ettermontert turbo,
oljekjøler
e.l.
Blokka har gått kun ca. 20 miles (32km). Motoren ble bygd i
september 2006, tuna til 650whp av Jeff Evans, kjørt inn
noen
få miles, og deretter tatt på et drag event hvor
den ble
kjørt 4-5 pass. Den har derfor gått veldig lite.
Bunnpanna som følger med blokka har -10AN
returløp fra
turbo sveisa inn. Selv om blokka har 81,5mm borring kan man fint
bruke original 81mm topp pakning.
Samtidig med at jeg handla denne blokka kjøpte jeg med en
del
andre ting fra Evans tuning. Her har du en totaloversikt hva jeg gav
for alt:
Integra GSR blokk med ARP topplokksbolter: $2000
Originalt reimhjul: gratis
RC 750cc saturated injektorer: $300 for 4 stk
Competition Stage 4 Clutch: $350
3bar map sensor med pigtail harness: $90
Walbro 255lph HP pump (for EG hatch): $110
Nyoverhalte oem GSR drivaksler: $175
Frakt og forsikring: $100
Sum: $3125
Jeg prutet litt og betalte derfor $3000 for hele kalaset. Med
en dollarkurs på 6,49kr ble totalen 19467,54kr.
Frakt til Norge kom på 495kr (med båt),
mens moms kom i tillegg på 4990.64kr. Totalt 24953.18kr.
For morro skyld veide jeg clutchen, og lamellen veide 1,5kg mens
trykkplata veide 4,15kg. Dvs. den er omtrent like lett som
originalclutchen.
Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her
og her.
14.01.07
Fikk ta i en brukt vtec solenoide fra en B16A topp. Denne passer
på alle B serie topper, inkludert ITR toppen min
også.
Bilder av solenoiden ser du her og her.
13.01.07
Fikk ta i et brukt Toda svinghjul og Toda justerbare
kamdrev (generasjon 1) for B serie. Disse kjøpte
jeg via to annonser
på Honda-Tech.
De har begge gått 30000km. Svinghjulet er
resurfaced, og derfor klar for installasjon.
For svinghjulet gav jeg $200 (ca. 1310kr + 271,90kr i frakt), mens jeg
gav $150 (ca. 990kr + 271,90kr i frakt) for kamdrevene. Det ble
tilsammen 2300,13kr. Frakt og moms kom i tillegg på 543,75kr.
Totalt 2843,88kr.
Både svinghjulet er kamdrevene er mest sannsynlig de
grommeste du får kjøpt til B serie, og jeg har
tidligere hatt Toda
svinghjulet på min gamle ITR. Toda leverer kvalitet!
Bilder ser du her, her, her, her, her
og her.
09.12.06
Fikk tak i et sett 1998 ITR kammer og
kamdrev.
Dette er kammene som satt i min gamle ITR, så de har ca.
105000km
på seg og jeg vet de er i veldig bra stand.
Bilder ser du her, her
og her.
06.11.06
Kjøpte meg Mugen
race thermostat og Mugen thermostat fan switch fra en annonse
på Honda-Tech. For dette gav jeg $50, noe som kom
på totalt 558,80kr inklusive frakt og moms.
Mugen Fan Switch:
Activates cooling fan at 80°C instead of the stock 93°C.
Mugen Thermostat:
Denne åpner på 68°C i stedet for standard
76~80°C.
18.10.06
Kjøpte meg et brukt JDM ITR
toppdeksel fra en annonse
på Honda Tech. For dette gave jeg $105 (722,75kr). Frakt og
moms kom i tillegg på 300kr.
14.07.06
17.10.06
Kjøpte meg en brukt B serie MAP
sensor (manifold air pressure) fra en annonse
på Honda Tech. Gav $40 (275,34kr) for denne. Frakt og moms
kom i tillegg på 250kr.
14.10.06
Kjøpte en brukt komplett ITR
innsugsmanifold uten sensorer fra en annonse
på CH forumet. Dvs. innsuget mangler MAP, TPS, IACV og IAT
sensorer. Det fulgte dog med OEM fuelrail,
bensintrykksregulator, dyser, spjeldhus og innsugsarm. Dysene er da
OBD2a 240cc ITR dyser, så jeg trenger injector
clips for å kunne bruke de på OBD1
ledningsnett.
Bilder ser du her, her
og her.
06.10.06
Fikk tak i brukte OEM ITR motorfester. De
har kun gått 3000km, så de er
i veldig bra stand.
03.10.06
Kjøpte B serie dynamo
på Honda-Tech
for $60. Frakt og moms kom i tillegg på 300kr.
03.10.06
Kjøpte IAT sensor (intake air
temperature) til ITR innsugsmanifold på Honda-Tech
for $20. Frakt og moms kom i tillegg på 150kr.
27.09.06
Handlet inn Mugen
oil cap ($79.99), Mugen
1,3
bar radiator cap ($31.99) og Password JDM magnetiske tappeplugger
($29.99) fra Password
JDM.
Total kostet dette $141,97 (1000kr).
26.09.06
Kjøpte et sett 2001 ITR kammer
med 40000miles. Fikk også med et sett AEM true time
justerbare kamdrev. Kjøpt på Honda-Tech
for $335. Moms og frakt kom på 432kr, og totalt ble det
2663,45kr.
Disse viste seg
senere å være 92-93 B17A kammer. Disse har samme specs
som
B18C1 kammer (Integra GSR), så jeg lurte en stund
på
å beholde de. Jeg bestemte meg uansett for å selge
de, og
fikk igjen 1500kr for de. Så jeg gikk tusenlappen minus
på
hele dealen. Ikke moro å bli scamma på Honda-Tech
nei .
Bilder av GSR kammene ser du her,
her
og her.
25.09.06
Kjøpte brukt TPS sensor (throttle position
sensor) til ITR innsugsspjeld
på Honda-Tech.
$20 + frakt og moms på 200kr.
20.09.06
Kjøpte nesten helt ny OEM OBD1
fordeler til B serie
topp på Honda-Tech.
$180 + 369kr i frakt og moms.
17.09.06
Kjøpte IACV til ITR
innsugsmanifold på Honda
Tech for 45 USD.
08.09.06
Kjøpte bearing cap rails til ITR
toppen min på Honda Tech. 25 USD (162,71kr) + 279,62kr
i frakt og mva.
14.07.06
Handlet inn Hondata S300 EMS sammen med en klargjort P28 ECU. Fikk
også med en helt ny Innovative LC-1
bredbåndslambda. Jeg kom over denne
dealen på Club Honda forumet, og den var
såpass bra at jeg neste ikke kunne si nei til den. Dette er i
grunn alt man trenger for å tune bilen selv.
Dette gav jeg i sum 6200kr for.
Bilder ser du her, her, her, her, her
og her.
|
|