Regnskap ITR motorbygg



Her er en oversikt over hvor mye det har kostet meg å bygge en driftsikker overladet ITR motor helt fra scratch. Fra før hadde jeg kun en bar ITR topp liggende. 


Topp
09.06.08: Skunk2 stage1 Tuner Series kammer: 3169,77kr
04.03.08: Komplett pakningssett topp: 992.11kr
06.02.08: Outlaw Engineering thermoblok spacer kit: 909,69kr
13.01.08: Ulike deler topp og innsug, låsekon, ventilstyringer m.m.: 3845,77kr
25.10.07: Komplett Supertech ventilsats: 3435,80kr
22.04.07: Kjøpte brukte cam caps. 1209,79kr
09.02.07: Brukt komplett vtec solenoide mekanisme: 698kr
14.01.07: Vtec solenoide for B serie topp: 500kr
13.01.07: Toda justerbare kamdrev: 1261,90kr
09.12.06: ITR kammer og kamdrev: 2800kr
18.10.06: JDM ITR toppdeksel: 1022,75kr
17.10.06: MAP sensor: 525,34kr
14.10.06: Komplett ITR innsugsmanifold uten sensorer: 1500kr
03.10.06: IAT sensor: 283.62kr
26.09.06: Kjøpte "fake" ITR kammer som jeg solgte igjen: 1163,45kr
25.09.06: TPS sensor: 333,23kr
20.09.06: OBD1 fordeler til B serie topp: 1563,22kr
17.09.06: IACV til ITR innsugsmanifold: 299,93kr
08.09.06: bearing cap rails: 442,33kr

Sum topp: 25978,48kr



Blokk
19.03.10: CP stempelringer og ACL rådelagre: 1980,38kr
01.03.10: B20 veiv: 1956,25kr
04.05.09: B18 bunnpanne: 1302,71kr
01.05.09: Skvalpeskjold og oem bensintrykkregulator: 950kr
25.03.09: Pakningssett blokk: 774,72kr
24.03.09: CP 81,5mm stempelringer: 905,50kr
26.02.08: CP 81,5mm stempelringer: 742,12kr
16.01.08: Pakningssett, rådelagre: 3815kr
17.01.07: Komplett bygd Integra GSR blokk med ARP topplokksbolter: 16119.24kr

Sum blokk: 27640,42kr



Motor
05.09.10: Oljefilter adapter: 622,89kr
09.03.10: Setrab oljekjølere: 3079,19kr
22.02.10: Koblinger og oljeslanger: 2829,68kr
24.01.10: Kabelstrømper: 605kr
18.01.10: Diverse koblinger og slanger: 2622,29kr
09.12.09: Mapping og oppkobling ledningsnett: 6500kr
17.11.09: Dokumentasjon ombygging hos merkeforhandler: 850kr
15.11.09: Diverse småplukk motor: 528,33kr
13.11.09: Diverse arbeid og deler: 4900kr
14.09.09: Diverse småplukk: 267,50kr.
04.06.09: Smådeler motor: 1625kr
30.04.08: Mfactory sandwitch adapter: 263,05kr
04.03.08: Gasswire, bolter girkasse, diverse småtteri: 746,02kr
03.03.08: Denso lamdasonde: 727,31kr
27.02.08: Bunnpanne baffles og radiator cooling plate: 806,59kr
13.01.08: Ulike smådeler, skruer, pakninger, bolter: 1398,72kr
27.01.08: Ingalls motordemper: 1094,27kr
23.11.07: Servopumpe, braketter til motorfester: 1750kr
26.04.07: Helt ny starter: 1274,21kr
19.03.07: Brukte pluggledninger: 156,25kr
06.10.06: OEM ITR motorfester: 1200kr
03.10.06: B serie dynamo: 700,85kr
27.09.06: Mugen oil cap, Mugen 1,3 bar radiator cap, magnetiske tappeplugger: 1000kr

Sum motor: 35547,15kr



Bensintilførsel
09.07.09: D16Z6 dyser: 400kr
17.01.07: Walbro 255lph HP bensinpumpe (for EG hatch): 995,50kr

Sum bensintilførsel: 1395,50kr



Drivverk
12.01.10: Clutch slave sylinder: 887,54kr
09.08.09: Deler til giroverføring: 216kr
12.07.07: Integra giroverføring og girspak: Totalt 1443,93kr
02.04.07: Vibrant 9lbs chromoly svinghjul: 1500kr
19.03.07: Svinghjulsdeksel: 312,50kr
19.03.07: JDM ITR girkasse: 8787,50kr
09.02.07: Brukt mellomaksling: 1010kr
17.01.07: Nyoverhalte OEM GSR drivaksler: 1522.81kr
17.01.07: Competition Stage 4 Clutch: 2942.50kr
13.01.07: Toda svinghjul: 1581,90kr

Sum drivverk: 19787,14kr



Overlading
10.01.10: JS Single Stage Boost Controller: 563,36kr
10.01.10: Omni 4bar MAP sensor: 1158,36kr
10.01.10: Hasport motorfester: 2547,93kr
10.01.10: Thermal R&D 3" eksos: 4234,56kr
07.12.09: Koblinger vannkjøling turbo: 513,60kr
06.12.09: Tynnere radiatorvifte og luftfilter: 2000kr
08.08.09: Dump tube kit: 1040,51kr
19.07.09: Eksosbandasje og slangeklemmer: 745,10kr
30.06.09: DEI Turbo Blanket: 2086,45kr
17.10.08: Full-Race Road Race turbo kit: 31555,99kr
01.03.08: Endyn breather kit: 1496,34kr
09.07.07: KN minifilter til toppdeksel samt Moroso skjermet breatherfilter: 433,72kr
02.03.07: AEM bensintrykkregulator: 1200kr
17.01.07: RC 750cc saturated injektorer (4 stk): 2536,88kr
17.01.07: GM 3 bar map sensor med pigtail harness: 833.25kr

Sum overlading: 52946,05kr



Kjøling
16.11.09: Greddy air diversion panel: 558,95kr
27.11.07: MFactory Oil Cooler kit: 2887,91kr
19.07.07: ITR radiator, slanger og braketter: 2215,60kr
06.11.06: Mugen race thermostat og Mugen thermostat fan switch: 558,80kr

Sum ekstra kjøling: 6221,26kr



Eksos
24.03.08: Diverse eksosflenser og pakninger: 700,36kr
30.07.07: OEM ITR eksosmanifold og varmeskjold: 1226,54kr

Sum eksos: 1926,90kr



Elektronikk
01.09.09: DPFI OBD0 til OBD1 conversion harness: 1163,76kr
11.07.09: OBD2 dynamo kontakt: 275,53kr
23.05.07: OBD0 til OBD1 conversion harness: 1027.24kr
14.07.06: Hondata S300 EMS med klargjort P28 ECU. Innovative LC-1 bredbåndslambda: 6200kr

Sum elektronikk: 8666,53kr


 
Pris Dato Modifikasjon
622,89kr 05.09.10 Oljefilter adapter.
1980,38kr 19.03.10 CP stempelringer og ACL rådelagre.
3079,19kr 09.03.10 Setrab oljekjølere.
1956,25kr 01.03.10 B20 veiv.
2829,68kr 22.02.10 Koblinger og oljeslanger.
605kr 24.01.10 Kabelstrømper.
2622,29kr 18.01.10 Diverse koblinger og slanger.
887,54kr 12.01.10 Clutch slave sylinder.
563,36kr 10.01.10 JS Single Stage Boost Controller.
1158,36kr 10.01.10 Omni 4bar MAP sensor.
2547,93kr 10.01.10 Hasport motorfester.
4234,56kr 10.01.10 Thermal R&D 3" eksos.
6500kr 09.12.09 Mapping og oppkobling ledningsnett.
513,60kr 07.12.09 Koblinger vannkjøling turbo.
2000kr 06.12.09 Tynnere radiatorvifte og luftfilter
850kr 17.11.09 Dokumentasjon ombygging hos merkeforhandler.
558,95kr 16.11.09 Greddy air diversion panel.
528,33kr 15.11.09 Diverse småplukk motor.
4900kr 13.11.09 Diverse arbeid og deler.
267,50kr 14.09.09 Diverse småplukk motor.
1163,76kr 01.09.09 DPFI OBD0 til OBD1 conversion harness.
216kr 09.08.09 Deler til giroverføring.
1040,51kr 08.08.09 Dump tube kit.
745,10kr 19.07.09 Eksosbandasje og slangeklemmer.
275,53kr 11.07.09 OBD2 dynamo kontakt.
400kr 09.07.09 D16Z6 dyser.
2086,45kr 30.06.09 DEI Turbo Blanket.
1625kr 04.06.09 Smådeler motor.
1302,71kr 04.05.09 B18 bunnpanne.
950kr 01.05.09 Skvalpeskjold og oem bensintrykkregulator.
774,72kr 25.03.09 Pakningssett blokk.
905,50kr 24.03.09 CP 81,5mm stempelringer.
31555,99kr 17.10.08 Full-Race Road Race turbo kit.
3169,77kr 09.06.08 Skunk2 stage1 Tuner Series kammer.
263,05kr 30.04.08 Mfactory sandwitch adapter.
700,36 24.03.08 Diverse eksosflenser og pakninger.
1738,13kr 04.03.08 Pakningssett topp, gasswire, bolter girkasse, diverse småtteri.
727,31kr 03.03.08 Denso lamdasonde.
1496,34kr 01.03.08 Endyn breather kit.
806,59kr 27.02.08 Bunnpanne baffles og radiator cooling plate.
742,12kr 26.02.08 CP 81,5mm stempelringer.
909,69kr 06.02.08 Outlaw Engineering thermoblok spacer kit
5244,49kr 13.01.08 Slitedeler topp, mangler innsug og blokk.
1094,27kr 27.01.08 Ingalls motordemper.
3815kr 16.01.08 Pakningssett, rådelagre og stempelringer.
2887,91kr 27.11.07 MFactory Oil Cooler kit samt krympestrømpe fra Elfa.
1750kr 23.11.07 Servopumpe, braketter til motorfester.
3435,80kr 25.10.07 Komplett Supertech ventilsats.
1226,54 30.07.07 OEM ITR eksosmanifold og varmeskjold
2215,60kr 19.07.07 ITR radiator, slanger og braketter.
1443,93kr 12.07.07 Integra giroverføring og girspak.
433,72kr 09.07.07 KN minifilter til toppdeksel samt Moroso skjermet breatherfilter.
1027,24 23.05.07 Kjøpte meg et OBD0 til OBD1 conversion harness.
1274,21kr 26.04.07 Helt ny starter.
1209,79kr 22.04.07 Kjøpte brukte cam caps.
1500kr 02.04.07 Vibrant 9lbs chromoly svinghjul.
10367,52kr 19.03.07 JDM ITR girkasse, svinghjulsdeksel og pluggledninger.
1200kr 02.03.07 AEM bensintrykk regulator.
1708kr 09.02.07 Mellomaksling og komplett vtec solenoide mekanisme.
24953,18kr 17.01.07 Blokk, clutch, injektorer, bensinpumpe, 3 bar map sensor, drivakslinger.
500kr 14.01.07 Vtec solenoide for B serie topp.
2843,88kr 13.01.07 Toda svinghjul og Toda justerbare kamdrev for B serie.
2800kr 09.12.06 ITR kammer og kamdrev. 
558,80kr 06.11.06 Mugen race thermostat og Mugen thermostat fan switch.
1022,75kr 18.10.06 JDM ITR toppdeksel.
525,34kr 17.10.06 MAP sensor.
1500kr 14.10.06 Komplett ITR innsugsmanifold uten sensorer.
1200kr 06.10.06 OEM ITR motorfester.
700,85kr 03.10.06 B serie dynamo.
283.62kr 03.10.06 IAT sensor.
1000kr
27.09.06 Mugen oil cap, Mugen 1,3 bar radiator cap og magnetiske tappeplugger.
1163,45kr 26.09.06 Kjøpte "fake" ITR kammer som jeg solgte igjen.
333,23kr 25.09.06 TPS sensor.
1563,22kr 20.09.06 OBD1 fordeler til B serie topp.
299,93kr 17.09.06 IACV til ITR innsugsmanifold.
442,33kr 08.09.06 Bearing cap rails til ITR toppen min.
6200kr 14.07.06 Hondata S300 EMS med klargjort P28 ECU. Innovative LC-1 bredbåndslambda.
Sum total: 182407,50kr


05.09.10
Kjøpte adapter til oljefilter for feed til oljekjøler fra 360 Infinite USA.

Gav $53.98 (338,31kr) for denne, og med frakt og moms kom totalen på 622,89kr.


19.03.10
Kjøpte CP 81,5mm stempelringer og ACL rådelagre fra Laskey Racing for $208.95 (1264,31kr). Frakt og moms kom i tillegg på 716,07kr, så totalen ble 1980,38kr.


09.03.10
Kjøpte 2stk Setrab oljekjølere med 10AN adaptere for 2277SEK (NOK 1869,19). I tillegg kom moms (514kr) og frakt med DHL (696kr), så totalen ble 3079,19kr.

235matrix 19 rader:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=214

115matrix 13 rader:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=229

Adaptere, 4stk M22U-AN10:
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=319


01.03.10
Kjøpte meg ei B20B2 veiv (89mm) på Honda-Tech for $126.00. Frakt og moms kom i tillegg, så totalsummen ble 1956,25kr.


22.02.10
Koblinger og oljeslanger til oljekjøler hos Fittings of Norway for 2829,68kr.


24.01.10
Kabelstrømper på Elfa, 605kr.


18.01.10
Kjøpte koblinger og slanger til oljekjøler og vannretur fra turbo fra summitracing.com for $361.82 (2056,48kr). Frakt og moms kommer i tillegg på 165,81kr + 400kr så totalen ble 2622,29kr.


12.01.10
Kjøpte clutch slave sylinder for $81.04 (470k) fra oemacuraparts.com. Inklusive frakt og moms kom totalen på 887,54kr.


10.01.10
Kjøpte JS Single Stage Boost Controller fra JK-Tuning. Gav $50,00 (290,68kr), inklusive frakt og moms kom totalen på 563,36kr.


10.01.10
Kjøpte Omni 4bar MAP sensor fra phearable.net. For denne gav jeg $125 (726,69kr). Inklusive frakt og moms kom totalen på 1158,36kr.


10.01.10
Kjøpte Hasport motorfester i 70A urethane fra hasport.com. For disse gav jeg $363,79 (2114,88kr). Frakt og moms kom i tillegg på 433,05kr, så totalen ble 2547,93kr.


10.01.10
Kjøpte 3" Thermal R&D eksos fra TH Motorsports fra en annonse på Honda-Tech. For denne gav jeg $594,51 (3456,16kr) pluss frakt og moms, så totalen ble 4234,56kr.


09.12.09
6500kr for mapping og oppkobling ledningsnett.


07.12.09
Kjøpte koblinger til kjøleoppsett turbo fra B&R Fittings via en annonse på Honda-Tech. Gav $55 pluss frakt og moms, så totalen ble 513,60kr.


06.12.09
Kjøpte diverse deler jeg trenger for turbo installasjonen fra summitracing.com:
FLX-125, tynnere radiatorvifte
KNN-RC-3870, k&n filter
KNN-99-5050, filter service kit

Totalen ble 2000kr inklusive frakt og moms.


17.11.09
Var på Skodtvedt i Bærum og fikk dokumentert ombyggingen. Forhåpentligvis er dette nok for Biltilsynet.


16.11.09
Kjøpte meg Greddy air diversion panel fra Ebay for $49,95 (287,16kr). Inklusive frakt og moms kom totalen på 558,95kr.

Denne er for en Integra og ikke en Civic pga jeg bruker fullstørrelse radiator.


15.11.09
KJøpte diverse smådeler, dvs. holdere pluggledninger, holder radiatorslange og rør til tannstanga, fra Delray Acura. Dette kostet $45,86. Med frakt og moms kom totalen på 528,33kr.

Siden Delray Acura stenger for alle andre IP'er enn fra USA, så brukte jeg proxytjenester fra NNTime for å kunne handle der.


13.11.09
Diverse deler pluss arbeid utført av In-Tec Motorsport. Totalt 4900kr.


14.09.09
Diverse småplukk motor. Koblinger på Tess for 114,50kr og Radiatortetting på Mekonomen for 153kr. Totalt 267,50kr.


01.09.09
Kjøpte meg et DPFI OBD0 til OBD1 conversion harness til ledningsnettet. Dette pga mitt forrige harness viste seg å være for en MPFI og ikke en DPFI motor.

Kjøpte harnesset fra Boomslang for $190.00 (1163,76kr). Installasjonsinstrukser ser du her.


09.08.09
Kjøpte deler til giroverføring hos Skodvedt på Ensjø for 216kr.


08.08.09
Kjøpte et DIY dump tube kit for fra Full-Race.

For dette gav jeg $113.51 (692,41kr). Med frakt og moms kom totalen på 1040,51kr.


19.07.09
Kjøpte eksosbandasje og slangeklemmer på Biltema for 745,10kr.


11.07.09
Kjøpte obd2 kontakt til dynamo på ledningsnettet fra Honda-Tech.

For denne gav jeg $15 (100,42kr). Frakt og moms kom i tillegg så totalen ble 275,53kr.


09.07.09
Kjøpte D16Z6 dyser for 400kr på CH forum.

Disse er samme som ITR dyser dvs. 240cc og saturated, men de har OBD-1 kontakter.


30.06.09
Kjøpte DEI Turbo Blanket fra Buschur Racing.

Denne kostet $241 (1590,20kr) pluss frakt og moms. Så totalen ble 2086,45kr.

Info om turbobleia ser du her:
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2545792
http://buschurforums.com/forum/showthread.php?t=22322


04.06.09
Kjøpte småtteri som manglet til motoren som bolter, pakninger og et motorfeste hos Honda. Totalt 1625kr.


04.05.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe meg ny bunnpanne. Dette på grunn av han gav meg en B16 bunnpanne som ikke passet på min B18C blokk.

Denne kjøpte jeg brukt fra atr-racing.com for 80 Euro pluss frakt og moms. Totalt 1302,71kr.


01.05.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe nytt skvalpeskjold til blokka mi. Kjøpte i samme slengen en brukt oem bensintrykkregulator.

Gav totalt 950kr for dette.


25.03.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe nytt pakningsett til blokka mi.

Dette kjøpte jeg fra oemacuraparts.com for $75,19 (481,22kr). Moms og frakt til Norge kom på 293,50kr så totalen ble 774,72kr.


24.03.09
Grunnet rot hos min tidligere motorbygger ble jeg nødt til å kjøpe meg enda et sett med stempelringer. Kjøpt av Laskey Racing for $140 (905,50kr) ferdig fraktet til Norge.


17.10.08
Kjøpte meg et Full-Race Road Race turbo kit. Kittet kostet meg $4530, og inklusive både frakt og moms kom totalen på 31555,99kr.

Specs på kittet er som følger:
- Full-Race B-series Prostreet A/C Road Race Turbo kit
- Kompatibelt med B-serie motor med ITR innsug i Civic EG chassis
- GT28RS turbo med T3 .82AR eksoshus
- Anodized black intercooler
- .5 and 1 bar wastegate springs

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, og her.


09.06.08
Kjøpte meg et sett Skunk2 stage1 Tuner Series kammer fra Evans-Tuning.

Det har vist seg at disse kammene fungerer meget bra sammen med overlading på B18C. De fungerer best sammen med moderate turboer som GT28RS og opp til GT30R størrelsen. Dvs. i området fra 300-500whp. Sammenlignet med ITR kammer gir de normalt sett 20-30whp mer effekt, samt ingen tap i effektbåndet ellers.

Specs på kammene sammenlignet med ITR kammer er:

Innsug:
S2 Stg1: 11.9 mm, 264 @ 1mm
JDM ITR: 11.5 mm, 240 @ 1mm

Eksos:
S2 Stg1: 11.0 mm, 259 @ 1mm
JDM ITR: 10.5 mm, 235 @ 1mm

Sammen med den portede toppen min håper jeg på ca. 10-15whp økning på toppen med mitt GT28RS oppsett, samt lik spoolup og mellomregister som ITR kammene.

Kammene kostet meg $502,55 (2605,29kr). Frakt kom på 400kr, og moms kom på 164,48kr, så totalen ble 3169,77kr.


30.04.08
Kjøpte et sandwitch adapter fra Mfactory. Denne har tre 1/8NPT uttak, og kan brukes til å feste sensorer til  oljetemp -og trykk og eventuelt oljefeed til turbo.

For denne gav jeg $39.95 (210,44kr) pluss moms, så totalen ble 263,05kr.


24.03.08
Kjøpte diverse eksosflenser og pakninger av Kteller for $47,92 (260,29kr). Med frakt og moms kom alt på 700,36kr.

Grunnen til at jeg kjøpte dette fra USA og ikke fra et lokalt eksosverksted, er at ingen har riktige flenser som passer T1R eksosanlegget mitt.


04.03.08
Kjøpte diverse deler som mangler til motoren. Dette var blant annet komplett pakningssett topp, gasswire, alle bolter girkasse og motorstiver pluss diverse småtteri.

Etter frakt og moms kostet pakninssettet 992,11kr, mens det resterende kom på 746,02kr. Totalt 1738,13kr.

Ble kjøpt hos Delray Acura.


03.03.08
Kjøpte Denso 234-4099 lambdasonde fra Autopartsgigant gjennom Ebay. Denne er OBD1 og passer den fleste eldre Hondaer.

For denne betalte jeg $71.36 (381,85kr). Frakt og moms kom på 345,46kr, så totalen ble 727,31kr.

Original lamdasonde fra Honda i USA koster til info $203.33 (dele# 36531-P73-G01), så her var det mye penger å spare.

Denso er så vidt jeg vet de som leverer originale lamdasonder til Honda, så forhåpentligvis er kvaliteten bra på denne sonden også.


01.03.08
Kjøpte Endyn breather kit for $189 (997,07kr). Frakt og moms kom i tillegg på 499,27kr, så totalen ble 1496,34kr.

Dette kittet er for bedre veivhusventilasjon, og skal installeres når motoren overlades.


27.02.08
Kjøpte Fastline Performance bunnpanne baffles og Yowai SS radiator cooling plate fra Heeltoe Auto. For dette gav jeg $88,93 (485,27kr). Frakt og moms kom på 321,32kr, så totalen ble 806,59kr.


26.02.08
Kjøpte CP 81,5mm stempelringer (dele# CPN-3209) fra Laskey Racing gjennom bruker "ninesecrx" på Honda-Tech. For dette gav jeg $136 (742,12kr) inklusive frakt til Norge.


06.02.08
Kjøpte meg et Thermoblok spacer kit fra Outlaw Engineering. Dette kittet består av tykke varmeisolerende pakninger for innsugsmanifold, gass-spjeld og tomgangsmotor. Dette for å hindre at innsuget blir varmt, og dermed hjelper på å kjøle innsugsluften. Jeg hadde et tilsvarende kit på min gamle Integra, og syntes det fungerte bra.
 
For dette gav jeg $129 (727,75kr) inklusive frakt til Norge samt pinnebolter til å feste pakningen til toppen med istedet for vanlige bolter. Moms kom i tillegg så totalen ble 909.69kr.


13.01.08
Kjøpte en hel haug med småting til topp, blokk og innsug fra Delray Acura. Blant annet nye låsekon og ventilstyringer til topp, foringer og bolter toppdeksel samt en haug andre smådeler som skruer, pakninger og bolter.

Totalt med frakt og moms kostet dette 5244,49kr.


27.01.08
Kjøpte en Ingalls motordemper fra en annonse på Honda-Tech.

Denne hindrer motoren å vri på seg under hard belastning. Fordelen med å bruke en slik er at da kan du beholde de originale motorfestene. Da slipper man kjøpe stivere motorfester som gir mye vibrasjoner (og lyd) gjennom chassiet.

For denne gav jeg $114 (635,27kr). Moms og frakt til Norge kom på 459kr, så totalt kostet den meg 1094,27kr.


16.01.08
Siden jeg har fått AT-Performance til å gå over blokka mi, har det dukket opp flere urovekkende ting. Det var blant annet brukt feil rådelagre i blokka, dvs. B18C rådelagre ikke B18B som trengs med LS veiva. Dessuten var det mye slitasje på sylinderforingene.

Jeg ble derfor nødt til å kjøpe nytt B18C pakningssett, B18B rådelagre og CP stempelringer. Blokka er derfor nå nyoverhalt og bør være så god som ny, men det kostet meg 3815kr.


27.11.07
Kjøpte meg et MFactory Oil Cooler kit fra McKinney Raceworks gjennom Honda-Tech.

For dette gav jeg $320 (1775,21kr). Frakt og moms kom i tillegg på 579,70kr, så totalt kom kittet på 2354,91kr.

Jeg kjøpte i tillegg 6 meter med krympestrømpe (dele# 55-057-48) fra Elfa til å trekke rundt stålslangene slik at de ikke skal gnisse på noe i motorrommet. Dette kostet 533kr med frakt og postoppkrav, så totalt kostet det hele meg 2887,91kr.

Bilde av kittet ser du her.


23.11.07
Fikk tak i komplett ITR servopumpe med slanger og braketter. Fikk også tak i brakettene til de to fremre nedre motorfestene. For alt dette gav jeg 1750kr.


25.10.07
Kjøpte komplett ventilsats fra Supertech. Dette kjøpte jeg fra Laskey Racing gjennom bruker "ninesecrx" på Honda-Tech. Ventilsatsen inneholder ventilfjærer, retainere, ventiler og ventiltetninger. For dette gav jeg $525 (2913,90kr). Med frakt og moms kom det hele på 3435,80kr.

Disse ventilfjærene har 85lbs setetrykk, klarer kammer med opptil 14mm løft og har coil bind på 18,50mm. Man kan driftsikkert varve opp til 10000rpm med dette oppsettet om man ønsker det. Siden seterykket er relativt lavt blir ikke vippearmslitasjen i toppen fryktelig mye høyere enn originalt heller.

Specs ventilfjærer:
Dual Spring Diam. 30/22.20/16.80 mm/85lbs@33.5mm/266lbs@14mm lift/ Chrome silicon, CB 18.50mm

Specs retainere:
Titanium retainers for H1000 series springs

Specs innsugsventiler:
Honda GSR/ B16A/18C Intake Racing Valve 33x5.48x102.5mm/SS/Blk. Nitrided/Stk. size./Dish

Specs eksosventiler:
Honda GSR/ B16A/18C Exhaust Racing Valve 28x5.45x102.5mm/SS/Blk. Nitrided/ Dish / Stk. size

Specs ventiltetninger eksos:
5.5mm Valve stem seal- Honda. Viton

Specs ventiltetninger innsug:
5.5mm Intake Valve stem seal / Honda / Polyacrylic


30.07.07
Kjøpte OEM ITR eksosmanifold med varmeskjold fra 'Austrian Type-R'.

For dette gav jeg 1226,54kr (150 Euro) inklusive frakt, moms og Paypal avgifter. 


19.07.07
Fikk tak i brukt ITR radiator, slanger og braketter fra Christian Mittendorfer, aka 'Austrian Type-R' i Østerriket. Denne radiatoren er bare 2 år gammel, og er derfor i veldig bra stand.

For alt dette gav jeg 275 Euro (2215,60kr) inklusive frakt, Paypal avgifter og moms.

Bilder ser du her, her, her og her.


12.07.07
Kjøpte meg brukt giroverføring og girspak fra en annonse på Honda-Tech. Dette kom fra en 1999 Integra GSR og inkluderer giroverføring med stabilisatorstag, OEM girspak og alle foringer med braketter.

Gav 771,93kr ($131,25) for alt dette. Frakt og moms til Norge kom i tillegg på 450kr. Totalt 1221,93kr

I tillegg kjøpte jeg meg en Mugen replika girkule for 222kr fra en annonsen på Honda Forumet.

Totalt kom det altså på 1443.93kr.

Bilde ser du her.


09.07.07
Kjøpte meg KN minifilter til toppdeksel samt Moroso skjermet breatherfilter fra Summit Racing.

KN minifilteret skal brukes på toppdekslet når jeg skal overlade motoren. Breatherfilteret er til Endyn breatherkittet jeg har tenkt å kjøpe meg når jeg skal overlade motoren. Fordelen med dette filteret er at det er skjermet mot eventuell oljesprut ved overflow av catch tanken.

Dette kom på 195,84kr ($32,64), mens frakt og moms kom på 237,88kr. Totalt 433,72kr.


23.05.07
Kjøpte meg et OBD0 til OBD1 conversion harness fra Kenji. Siden ledningsnettet i Civicen min er OBD0 mens Hondata S300 motorstyringen min er OBD1, trenger jeg en overgang mellom disse.

For dette gav jeg $110 (677,24kr). Med frakt og moms kom alt på 1027,24kr.

Bilde ser du her.

26.04.07
Fikk tak i en helt ny starter fra en annonse på Honda-Tech. Denne gav jeg $110 for (669,37kr). Frakt til Norge kom på 350kr og med moms kom det hele på 1274,21kr.

Dette er ikke en Denso starter som leveres originalt fra Honda, men en Napa starter. Så om kvaliteten er verdens beste vet jeg ikke, men siden den er helt ny bør den hvertfall holde noen år.


22.04.07
Fikk tak i brukte cam caps fra en annonse på Honda-Tech. For disse gav jeg $113,30 (687,89kr). Frakt til Norge kom på 350kr og moms kom på 171,90kr. Totalt 1209,79kr.

Bilde ser du her.

Når man installerer disse må man være obs. på å sjekke om de går klar av kammene, siden cam caps egentlig er lagd spesifikk til hver enkelt topp.


02.04.07
På grunn av at jeg trodde at posten hadde klart å rote bort Toda svinghjulet mitt kjøpte jeg meg et nytt. Jeg fikk derfor tak i et helt nytt Vibrant 9lbs chromoly svinghjul på Club Honda forumet.
 
For dette gav jeg totalt 1500kr.

Det viste seg 4mnd senere at posten ikke hadde rotet bort Toda svinghjulet mitt likevel, så nå sitter jeg derfor med to svinghjul. Hurra for posten!


19.03.07
Kjøpte meg en JDM ITR girkasse fra en annonse på Honda-Tech. Kjøpte meg også ett sett brukte pluggledninger og et svinghjulsdeksel.

Girkassa er fra 2001 og har ikke gått lenger enn 16000km. Siden den er fra en JDM ITR har den også 4.7 sluttutveksling, dvs. den samme som sitter i Euro ITR.

Jeg gav følgende for det hele:
Svinghjulsdeksel: $50
Pluggledninger: $25
Girkasse: $1100
Frakt innad i USA: $251
Paypal avgift, 3,9%: $55
Sum total blir da: $1481 (9256,42 kr)

Båtfrakt til Norge kom på 495kr, mens moms kom på 619,10kr. Så totalt kom det hele på 10367,52kr.

Bilder ser du her, her, her, her og her.


02.03.07
Fikk tak en helt ny AEM bensintrykk regulator for 1200kr. Kjøpte denne fra en annonse på det norske Honda forumet.

Disse ligger på rundt $180 pluss frakt og moms, så 1200kr var slettes ingen gal pris for denne.

Bilder ser du her og her.


09.02.07
Kjøpte meg brukt mellomaksling og brukt komplett vtec solenoide mekanisme.  Kjøpte dette brukt fra en annonse på Honda-Tech.

Jeg gav $50 for vtec solenoiden, og $100 for mellomakslinen pluss $40 i frakt innad i USA. Dvs. totalt $190 for dette (1208,51kr). Moms og frakt til Norge kom på 499,49kr, og totalt kom det på 1708kr.


17.01.07
Kjøpte meg en brukt komplett bygd motorblokk fra Evans Tuning i USA. Blokken, en B18C1, er opprinnelig fra en 1999 Integra GSR (OBD2).

Blokka er borret opp til 81,5mm og har 9,7:1 smidde CP stempler, smidde Manley Turbo Tuff råder, Integra LS veiv, nye OEM lagre, ny OEM main seal samt ny OEM oljepumpe og vannpumpe. Jeg fikk også med ARP topplokksbolter.

LS veiva har 89mm slaglengde, mens original GSR veiv har 87,1mm slag. Dette gjør at kompresjonen øker med 0,2 poeng og blir tilsammen på 9,9:1. Med denne borringen og slaglengden blir totalt motorvolum 1858ccm mot originalt 1798ccm. Ventil til stempel klaringen er fortsatt mer enn god nok, så den trenger man ikke bekymre seg over med denne slaglengden.

Stempel til sylinderforing klaringen er satt til 0.004". CP anbefaler egentlig 0.0035" i klaring på turbo stemplene sine, så denne klaringen er ørlite grann løsere slik at stempelet har mulighet til å kunne utvide seg litt ekstra ved harde belastninger ved feks. banekjøring. Samtidig er den stram nok til at man unngår skjørtebank på kald motor.

GSR blokka har originalt underspyling av stemplene, men disse er plugget igjen da man ikke trenger det når man har smidde stempler. Dette gjør igjen at man får 4-5psi høyere oljetrykk, noe som er bra om har ettermontert turbo, oljekjøler e.l.

Blokka har gått kun ca. 20 miles (32km). Motoren ble bygd i september 2006, tuna til 650whp av Jeff Evans, kjørt inn noen få miles, og deretter tatt på et drag event hvor den ble kjørt 4-5 pass. Den har derfor gått veldig lite.

Bunnpanna som følger med blokka har -10AN returløp fra turbo sveisa inn. Selv om blokka har 81,5mm borring kan man fint bruke original 81mm topp pakning.

Samtidig med at jeg handla denne blokka kjøpte jeg med en del andre ting fra Evans tuning. Her har du en totaloversikt hva jeg gav for alt:

Integra GSR blokk med ARP topplokksbolter: $2000
Originalt reimhjul: gratis
RC 750cc saturated injektorer: $300 for 4 stk
Competition Stage 4 Clutch: $350
3bar map sensor med pigtail harness: $90
Walbro 255lph HP pump (for EG hatch): $110
Nyoverhalte oem GSR drivaksler: $175
Frakt og forsikring: $100
Sum: $3125

Jeg prutet litt og betalte derfor $3000 for hele kalaset. Med en dollarkurs på 6,49kr ble totalen 19467,54kr.

Frakt til Norge kom på 495kr (med båt), mens moms kom i tillegg på 4990.64kr. Totalt 24953.18kr.

For morro skyld veide jeg clutchen, og lamellen veide 1,5kg mens trykkplata veide 4,15kg. Dvs. den er omtrent like lett som originalclutchen.

Bilder ser du her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her og her


14.01.07
Fikk ta i en brukt vtec solenoide fra en B16A topp. Denne passer på alle B serie topper, inkludert ITR toppen min også.

Bilder av solenoiden ser du her og her.


13.01.07
Fikk ta i et brukt Toda svinghjul og Toda justerbare kamdrev (generasjon 1) for B serie. Disse kjøpte jeg via to annonser på Honda-Tech.

De har begge gått 30000km. Svinghjulet er resurfaced, og derfor klar for installasjon.

For svinghjulet gav jeg $200 (ca. 1310kr + 271,90kr i frakt), mens jeg gav $150 (ca. 990kr + 271,90kr i frakt) for kamdrevene. Det ble tilsammen 2300,13kr. Frakt og moms kom i tillegg på 543,75kr. Totalt 2843,88kr.

Både svinghjulet er kamdrevene er mest sannsynlig de grommeste du får kjøpt til B serie, og jeg har tidligere hatt Toda svinghjulet på min gamle ITR. Toda leverer kvalitet!

Bilder ser du her, her, her, her, her og her.


09.12.06
Fikk tak i et sett 1998 ITR kammer og kamdrev. Dette er kammene som satt i min gamle ITR, så de har ca. 105000km på seg og jeg vet de er i veldig bra stand.

Bilder ser du her, her og her.


06.11.06
Kjøpte meg Mugen race thermostat og Mugen thermostat fan switch fra en annonse på Honda-Tech. For dette gav jeg $50, noe som kom på totalt 558,80kr inklusive frakt og moms.

Mugen Fan Switch:
Activates cooling fan at 80°C instead of the stock 93°C.

Mugen Thermostat:
Denne åpner på 68°C i stedet for standard 76~80°C.


18.10.06
Kjøpte meg et brukt JDM ITR toppdeksel fra en annonse på Honda Tech. For dette gave jeg $105 (722,75kr). Frakt og moms kom i tillegg på 300kr.
14.07.06

17.10.06
Kjøpte meg en brukt B serie MAP sensor (manifold air pressure) fra en annonse på Honda Tech. Gav $40 (275,34kr) for denne. Frakt og moms kom i tillegg på 250kr.


14.10.06
Kjøpte en brukt komplett ITR innsugsmanifold uten sensorer fra en annonse på CH forumet. Dvs. innsuget mangler MAP, TPS, IACV og IAT sensorer. Det fulgte dog med OEM fuelrail, bensintrykksregulator, dyser, spjeldhus og innsugsarm. Dysene er da OBD2a 240cc ITR dyser, så jeg trenger injector clips for å kunne bruke de på OBD1 ledningsnett.

Bilder ser du her, her og her.


06.10.06
Fikk tak i brukte OEM ITR motorfester. De har kun gått 3000km, så de er i veldig bra stand.


03.10.06
Kjøpte B serie dynamo på Honda-Tech for $60. Frakt og moms kom i tillegg på 300kr.


03.10.06
Kjøpte IAT sensor (intake air temperature) til ITR innsugsmanifold på Honda-Tech for $20. Frakt og moms kom i tillegg på 150kr.


27.09.06
Handlet inn Mugen oil cap ($79.99), Mugen 1,3 bar radiator cap ($31.99) og Password JDM magnetiske tappeplugger ($29.99) fra Password JDM. Total kostet dette $141,97 (1000kr).


26.09.06
Kjøpte et sett 2001 ITR kammer med 40000miles. Fikk også med et sett AEM true time justerbare kamdrev. Kjøpt på Honda-Tech for $335. Moms og frakt kom på 432kr, og totalt ble det 2663,45kr.

Disse viste seg senere å være 92-93 B17A kammer. Disse har samme specs som B18C1 kammer (Integra GSR), så jeg lurte en stund på å beholde de. Jeg bestemte meg uansett for å selge de, og fikk igjen 1500kr for de. Så jeg gikk tusenlappen minus på hele dealen. Ikke moro å bli scamma på Honda-Tech nei .

Bilder av GSR kammene ser du her, her og her.


25.09.06
Kjøpte brukt TPS sensor (throttle position sensor) til ITR innsugsspjeld på Honda-Tech. $20 + frakt og moms på 200kr.


20.09.06
Kjøpte nesten helt ny OEM OBD1 fordeler til B serie topp på Honda-Tech. $180 + 369kr i frakt og moms.


17.09.06
Kjøpte IACV til ITR innsugsmanifold på Honda Tech for 45 USD.


08.09.06
Kjøpte bearing cap rails til ITR toppen min på Honda Tech. 25 USD (162,71kr) + 279,62kr i  frakt og mva.


14.07.06
Handlet inn Hondata S300 EMS sammen med en klargjort P28 ECU. Fikk også med en helt ny Innovative LC-1 bredbåndslambda. Jeg kom over denne dealen på Club Honda forumet, og den var såpass bra at jeg neste ikke kunne si nei til den. Dette er i grunn alt man trenger for å tune bilen selv.

Dette gav jeg i sum 6200kr for.

Bilder ser du her, her, her, her, her og her.